tineke-new-life.reismee.nl

Eigenaardigheden van Costa Rica

Costa Rica heeft een tropisch klimaat, alles is prachtig groen, dat betekent ook veel water. Elke dag heeft het dan ook geregend, veelal 's nachts. De rivier hier vlakbij stroomt heftig omlaag, de brug is te laag, het water stroomt eroverheen. Een graafmachine heeft al wat grote stenen verlegd, maar dat was onvoldoende. Het huis heeft geen glas in de ramen, dat is erg wennen, het tocht de hele dag. Door het vochtige weer is alles een beetje klam in huis, ondanks dat het boven de 20 graden is. Als het te winderig is, sluit je de houten luiken, maar dan is het donker binnen. Er zijn weinig huizen met glas in de ramen, maar geen glas betekent ook vrije toegang voor allerhande ongewenst bezoek. Zo heb ik al bezoek gehad van een kakkerlak, mieren, kleine mugjes die lelijk prikken, niet fijn. Gelukkig heb ik een grote klamboe rond mijn bed.

Het geld in CS zijn Costa Ricaanse Colon, 1 euro = 700 colon. Dat is echt even lastig omrekenen, met zoveel nullen rekenen. Het is wel mooi geld, ik heb er een foto van gemaakt. Je kunt hier ook met dollars betalen, 1 dollar is ongeveer 500 colon.

Een beetje verkouden geworden hier van de reis en omschakeling denk ik, dus ik ging naar de drogist. Daar kun je aspirine en andere tabletten per stuk kopen. Er wordt hier zelden een heel doosje verkocht. Ik kocht keeltabletten, per blister 6 stuks. Alle verpakkingen staan daar opengemaakt op de stelling. In de supermarkt is hier alles te koop, maar niet goedkoop. In Nederland zijn de boodschappen minder duur. Dat is moeilijk voor de locale bevolking, want de salarissen zijn hier niet hoog. Een hele mooie groente en fruitwinkel hier vlakbij, alles heel erg vers. Avocado's, appels, papaya, aardappelen, boontjes, rode bieten... Sinaasappelen kun je aan de weg kopen, een net voor 1000 CR colon = ca 1,40 euro. Elke dag loop ik over de hangbrug naar het stalletje om verse sinaasappel te eten. Vandaag vroeg de jongen of ik bier met hem wilde gaan drinken. Hij spreekt geen woord engels, ik heb gezegd dat ik geen serveza drink, alleen orangejuice:-))

De natuur is heel belangrijk voor CR, het wordt hier dan ook beschermd. Veel natuurreservaten en natuurparken. Ik ga zeker nog deze parken bezoeken. Maar hier in de tuin is het ook goed vertoeven met een boek in de hangmat.