tineke-new-life.reismee.nl

Veel te beleven onderweg

Vrijdag vertrokken naar Jaco, daar verbleef ik 2 nachten. Ik heb een auto gehuurd, anders is het hier erg lastig reizen. Er zijn 7 hoge vulkanen in CR, de hoogste is boven de 3000 m, de wegen lopen er overheen. Erge steile wegen dus, met scherpe haarspeld bochten. Het Amerikaanse gezin, Jeff, Fern en zoontje van 3 Miles gingen ook naar de Pacific coast, die gaf ik een lift. Gelukkig maar, ik had nooit de weg goed kunnen vinden anders. De bewegwijziging is niet zo helder en rijden en kaartlezen gaat niet goed tegelijk. Nu is er een App (maps.me) die ook offline werkt, nu ook geinstalleerd. Zo leer ik elke dag iets bij, ik krijg veel tips van andere reizigers hier. Ik verblijf in hostels via airbnb, dan heb je snel contact. Onderweg een lekke band, een spijker was de boosdoener. Jeff heeft in 33 graden (bloedheet in de zon) de band verwisseld. Een man met een klein stalletje aan de weg in Jaco heeft de band gerepareerd. Er gaan er hier blijkbaar veel lek, veel ongeasvalteerde wegen, gaten in de weg. Goed uitkijken waar je rijdt! Kosten waren ca 4,50 euro, ik heb hem maar een fooi gegeven. Soms is hier iets heel duur (toeristen prijzen), andere keer weer heel goedkoop.

Zaterdag op de Carara rivier een krokodillen tour gedaan met een boot, MOOI!, echt ik kon mijn ogen niet geloven. Rode papagaaien, riegers, zeearend, IJsvogels, leguanen en natuurlijk krokodillen. Alle dieren in hun natuurlijke habitat, beschermd natuurgebied. De schipper ging uit de boot en lokte de krokodillen met stukken kip het water uit. Ze weten al dat ze wat te eten krijgen, elke krokodil heeft zijn/haar eigen territorium en blijft redelijk op een plek. Wat een lef heeft die man, hij liet de krokodil de kip zo uit zijn hand pakken! Net zoals Freek Vonk op tv, volgens de schipper is hij 2 keer met hen meegeweest om de krokodillen te filmen. De rivier is een grote ader naar de oceaan, hier zijn ook getijden stromen, de wanden waren ook flink afgekalfd. Jammer genoeg ook veel afval in de rivier, CR is sinds kort bewust geworden van afval ophalen en scheiden. Er valt nog een hoop op te schonen.

Voor het diner was ik uitgenodigd door een vrouw en man (Julia en Don) uit El Salvador, daar raakte ik mee aan de praat. Dat is een voordeel van alleen reizen, je hebt snel contact. Veel mensen vinden het moedig dat je alleen reist en als ik vertel dat ik vrijwilligerswerk ga doen is er veel interesse. Erg gezellige avond was het.

Zondag verder naar het zuiden gereden, naar Uvita. Een hostel vlakbij de Pacific Ocean, vandaag gezwommen, het water is gewoon warm! Het is hier vandaag ook bloedheet, moet er erg aan wennen. Zo'n 33 graden, maar net zoals in Nederland een hoge luchtvochtigheid, alles voelt steeds heel klam aan. Morgen heb ik geboekt voor de Walvissen tour, 8:00 uur vertrek.

Reacties

Reacties

doortje

Wat fijn om je verhalen te lezen !
Costa Rica is een prachtig land !

cindy de vries

Heb je een tip voor het huren van een auto ?? Vanuit Nederland is het allemaal mega duur.
Wij gaan in juli richting CR

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!