tineke-new-life.reismee.nl

WorkAway, stof, warme zon, elke dag iets nieuws ontdekken

Donderdag aangekomen op 1e vrijwilligersplek. Er zijn ook 2 Belgische vrijwilligers, erg aardig stel. Midden 30 jaar, ze hebben ook alles opgegeven in Belgie en zijn van plan in Chili te gaan wonen. Voorlopig doen zij ook vrijwilligerswerk. Het bedrijfje ligt aan een ongeasvalteerde weg, zoals zoveel wegen hier in CR. Zonder regen betekent dat veel stof. Mijn auto ziet eruit alsof ik een tour in de woestijn heb gemaakt. Ook in het huis zit alles onder het stof. Ze hebben hier geen stofzuigers, alles gaat met een bezem en natte oude lap. Ik moet er maar niet teveel bij nadenken, in Holland is alles superschoon. Maar mijn beddegoed is schoon en ik maak mijn kamer zo goed als mogelijk schoon. Heb ook eigen douche en toilet, kan zo vaak douchen als ik wil. De zee is ook vlakbij, dus elke dag zwemmen.

Vrijdag een paar uur gewerkt, de kokosolie zeep wordt hier gemaakt, een heel proces, koken en roeren. Een zeer warm karwei! Wij vullen flesjes met vloeibare zeep of insectenspray met essentiele olie en plakken de labels erop en een dop. We werkten met zijn vieren, Cathy de vaste kracht, gaf aan wat we moesten inpakken. De Belgen werkten zeer hard, we hebben veel gedaan, van 7:00 - 12:00 uur. In weekeinde vrij en ook volgende week zijn we dinsdag en woensdag vrij. Maandag moeten we veel inpakken, de eigenaresse gaat op een festival staan met de producten. We worden volledig vertrouwd, want nu zijn we gewoon met zijn 3-en hier, de eigenaresse (Amerikaanse dame) en werkneemster wonen elders. We hebben de sleutels en zorgen voor de hond Coco en de poes Chanel. Er is een keuken en 2 koelkasten, we kunnen dus zelf voor ons eten zorgen. Verder is het hier erg warm zo'n 30 - 33 graden.

Zaterdag met de Amerikaanse groep die ik eerder had ontmoet meegegaan met kayaktour door een rivier met mangrove bomen gevaren, MOOI! Echt de natuur is hier zo mooi, elke dag zie ik iets nieuws. Gisterenmiddag gingen we naar een waterval (niet gevonden overigens), maar belandden op het strand. Daar waren pelikanen, die doken vlakbij de kant het water in om vis te vangen. Ze waren totaal niet bang voor mensen. Ik zwom in het water en vlakbij zwommen en doken ze. Vandaag 2 toekans gezien, met prachtig gekleurde veren en snavels. Ook een nestje van een kolibrie, ongeveer 4cm klein en prachtig rond, verder veel mooi gekleurde vogels.

De mangrove rivier kun je alleen invaren met hoogtij, het water uit de oceaan stroomt de rivier in. Sommige mangrove bomen kunnen niet van zout water leven, ze hebben hierom een wortel die het zout uit het water kan filteren. Na verloop van tijd sterft deze wortel af en groeien er nieuwe wortels. Op deze manier 'loopt' de boom als het ware en wordt hierom 'the walking tree' genoemd.

Ik heb al vele mooie foto's, maar helaas lukt het uploaden hier op de blog alleen met heel goed internet. Zo jammer, ik zou de foto's zo graag delen met jullie, maar het is niet anders...

Het national Korovado parc waar ik nu vlakbij ben, kun je alleen betreden met een gids en er wordt 12 dollar toegang gerekend. Het is zeer groot, dus ik probeer een guided tour te boeken met 2 overnachtingen. Er worden maar een beperkt aantal mensen per dag toegelaten, dus morgen moet ik informeren of voor mij een toegang is te regelen. Ik hoop het echt, want zo'n kans ga ik nooit meer krijgen. Het park schijnt de grootste biodiversiteit te bevatten van de wereld? De gids kan je veel vertellen over de planten en dieren. Het schijnt een hele belevenis te zijn. Wordt vervolgd...

Reacties

Reacties

Elly

Jeetje Tineke, we hebben een 2 e Floortje Dessing ?wat een indrukken doe jij op...geweldig..deze verhalen worden gebundeld en gaat een bestselller worden.
De foto’s komen nog wel, maar je beschrijft het zo gedetailleerd dat je gelijk een voorstelling mee krijgt. “ Genieten”
Liefs ?

Maria

Wat fantastisch Tineke om zo mee te mogen genieten. Je schrijft heel beeldend dus beleef het bijna zelf mee op deze manier! Blijf veel schrijven, misschien nog eens een blog op een eigen website? Veel liefs ?

Mirjam

Wat leuk om mee te lezen Tineke, ik zie het zo voor me, de kleuren, het stof, de zee.

Bianca

Wat ontzettend leuk om zo het land te ontdekken en wat fijn dat je Belgen ontmoet hebt. Je maakt spannende uitstapjes fantastisch geniet ervan.????

Anneke

Geweldig Tineke, wat moet dit bijzonder zijn voor je en wat goed dat je zoveel aansluiting hebt met leuke mensen die het hetzelfde pad gaan als jij. Ik hoop dat het lukt een plekje te bemachtigen naar het national Korovado parc. Echt heel leuk om je op deze manier te volgen. Liefs Anneke

Ina

Kokos olie zeep; mooi om een bijdrage te kunnen leveren aan het proces van vervaardigen van een natuurlijke zeep. Dat past jouw als een gegoten jas. Ook mooi om te kajakken, daar ben je vaardig mee, dat heb ik in Nieuwkoop met kano varen wel gezien.
Mooi verhaal ook van de Pelikanen een het lopen van de mangrove bomen is super bijzonder. Zo maak je een mooie reis en inderdaad hele mooie ervaringen.
Tot horens.
Hier gaat het allemaal goed. Het is hier koud, dus jouw warme wereld is wel fijn.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!