tineke-new-life.reismee.nl

Soms zit het mee, soms minder :-((

35 Schadevrije jaren, hier al 3x een crash.. De doorgaande wegen zijn redelijk goed, maar in de dorpen moet je slalommen om de gaten heen. Niet zomaar een gaatje in de weg, maar sommige zijn wel 30 tot 50 cm diep! Nu droog seizoen, maar in regentijd is het een modderpoel hier, vertelde iemand. Met huurauto 1x lekke band, een boomstam kruiste mijn pad, vanochtend reed ik achteruit tegen een 4x4 aan. De achterruit was compleet dicht 'gesneeuwd' maar dan met een dikke laag rode stof! Ik zag dus niks... Maar goed, geen gewonden en de andere auto heeft geen schade. Bij autoverhuur bedrijf heeft een jonge man mij geholpen, want mijn telefoon werkt hier niet. Ze zijn uiterst vriendelijk. Even afwachten wat mijn kosten gaan worden, het is niet meeverzekerd.

Vanmiddag ga ik een tour doen door cacao plantage, leren waar de chocolade vandaan komt. De tocht naar het National Corcovado Parc gaat niet door, te weinig personen, maar ook heel duur. Het zou me 500 dollar kosten, dus niet zo heel erg.

Momenteel een lunch in locatie aan het strand en de papegaaien vliegen over, dus alles maar weer positief draaien!

De tour door de cacoa plantage was heel interessant, de eigenaar heeft dit stuk land nu 44 jaar. Hij woonde in het Corcovado parc, maar in 1975 moest iedereen daar vertrekken. De regering maakte er een beschermd gebied van. Maar goed ook, anders was de natuur hier ook zo goed als verdwenen, heel veel landbouw. Voornamelijk ananassen, met veel chemische bestrijdingsmiddelen en veel palmbomen voor palmolie. Cacao is al zeker meer dan 3000 jaar geleden ontdekt. De bonen groeien in een vrucht, deze moeten een week in een afgesloten houten kist vermenteren. Daarna worden de bonen geroosterd, fijngemalen tot kruimels, dan komt de schil los, die moet worden verwijderd. De kern is de chocolade. Deze wordt 3x door een mangel gehaald, een heel erg vette substantie, dit komt door de cacaoboter. Chocoladefabrieken kopen meestal alleen de bonen, het verwerken wordt in de fabriek gedaan. Hier wordt vaak de echte cacaoboter uit de bonen gehaald en vervangen door palmolie of andere vetten. Hierdoor smaakt veel chocolade niet meer naar echte chocolade. Vanmiddag heb ik 100% pure chocolade geproefd, helemaal niet zo bitter als de pure chocolade die je koopt. Deze smaakt beter, vanwege de van nature aanwezige cacaoboter. Ook konden we deze pure chocolade als masker op ons gezicht smeren, ik zie er jaren jonger uit:-))

Reacties

Reacties

Claudia en Babs

Gelukkig geen fysieke brokken Tineke, dat is het belangrijkst. Blijf schrijven, we genieten zo lekker mee. Ik bedoel: strand en papegaaien!!!!!! Heel veel liefs van ons

Bianca

Jeetje, heb jij even pech, beter blikschade dan zelf wat. Gelukkig maak je heel veel leuke dingen mee. Een hele ervaring leuk, knap dat je alleen overal heen rijdt zonder tomtom????. ??

Egbert

Je leeft nog, en hoe.....! ;-)

Maria

Zolang jij maar geen deukjes oploopt! Veel plezier en opletten dan maar... ?

barbara

ik had wel een foto willen zien van dat chocolademasker :-)

Brigit

Nou Tineke, saai gaat het zeker niet worden zo??
Lekker doorgaan zo hoor?

Jeannette

Mooi verhaal over de chocola.
Voorzichtig aan en nog veel plezier!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!