tineke-new-life.reismee.nl

Het leven in Costa Rica

Momenteel verblijf ik bij een Costa Ricaans gezin, Lea 40 jaar en haar zoontje Keylor van 11 jaar. Ze heeft nog een dochter Keyla van 20, die studeert in de stad San Jose, 360 km van hier. Zo kan ik het echte leven hier ervaren en ik kan vertellen dat het geen gemakkelijk leven is. Hard werken voor 4,50 euro per uur, terwijl de kosten ongeveer gelijk zijn als in ons land. Boodschappen in de supermarkt zijn zelfs duurder dan bij ons, voornamelijk voor de toeristen. Hierom eten de meeste CR rijst en bonen als ontbijt, als lunch en 's avonds een beetje kip. Als ze een stukje land hebben verbouwen ze fruit en groente, maar dat is niet voor iedereen. Haar ouders hebben missiewerk gedaan in Afrika, leeftijd 65 jaar, de vader is erg actief en zet een kerk op in het dorpje waar ze wonen. Ontzettend hartelijke mensen, moeder Marina heeft lunch gekookt voor ons en een rijstdrank gemaakt met kaneel. Heel lekker!

Lea moet af en toe naar de dokter in San Jose, niet echt naast de deur! Dan neemt ze de nachtbus en de boot, een reis van ongeveer 7 uur heen en 7 uur terug. De school van Keylor heeft niet genoeg leraren, de schooldagen worden nu verdeeld over de dag. Ene week lessen in de ochtend, andere week lessen in de middag. De directrice reist nu helemaal naar San Jose om daar met autoriteiten te gaan praten voor meer leraren. Lea vertelde dat veel meisjes hier zwanger raken als ze 14 of 15 jaar zijn. Voorbehoedsmiddelen worden gratis verstrekt, maar weinig voorlichting. Haar man werkt als constructeur en bouwt huizen in de jungle. Hij blijft meestal 2 weken weg en 2x in de maand heeft hij een weekeind vrij. De ouderen hebben het helemaal zwaar, ze krijgen haast geen pensioen. Zodra er kinderen zijn wordt er verwacht dat de ouders worden verzorgd. Hier zie je dan ook vele trieste gevallen in de straten wandelen, een oude man heeft een handkar en verkoopt limonade en kokosnoten op het strand. Je ziet hem de hele dag heen en weer wandelen in de hitte. Kinderen roken jong en ook al wiet, dat is een probleem... Lea is een verstandige moeder!

De keuken is simpel, vaak buiten met een waterslang als kraan, alleen koud water. Koken op gasflessen, wel koelkasten, alles wat eetbaar is moet daarin gezet, anders wordt het opgegeten door de mieren en kakkerlakken. Als toerist voor 10 of 14 dagen zie je vooral de mooie dingen van het land en een mooi hotel aan het strand. Maar de toeristen brengen geld in het laadje, dat is wel nodig hier. De weg naar het zuiden Puerto Jimenez is pas sinds 5 jaar geasvalteerd. Voor die tijd was het nog een dirty road, 9 uur rijden naar San Jose. In de regentijd was de weg bijna niet begaanbaar.

Mijn auto heb ik ingeleverd, de kosten voor de deuk vielen mee, 172 dollar. Ik krijg 100 dollar terug omdat ik hem 2 dagen eerder inlever, dus kost het me 72 dollar, ongeveer 60 euro. Nog 2 dagen voordat ik naar de bush ga, ik heb alvast een muskietennet gekocht en een laken, heb ik altijd een schoon laken bij me. Ik verheug me erop, maar vind het ook erg spannend! Morgen hoor ik hoe het daar is qua verblijf en elektriciteit e.d.

Reacties

Reacties

Anneke

Heel bijzonder wat je allemaal mee maakt Tineke, ben benieuwd wat je aantreft in "de bush".

Maria

Wat fijn dat je zo’n gastgezin hebt gevonden! En zeker spannend wat je gaat meemaken in de ‘bush’. Pas goed op jezelf, hou je hoofd koel en je hart warm... Dank je wel weer voor het delen, ik zie er naar uit om je verhalen te lezen maar stiekem ook om weer gerustgesteld te zijn als er teken van leven komt! Veel liefs ??

Maria

PS weet je dat het hier erreg koud is? Gevoelstemperatuur -18! De ijsbaan is open bij ons achter maar ik vind het te koud. Bovendien heeft de griep bij Lex toegeslagen en bij mij lijkt het er ook op met beginnende keelpijn... Kortom, het kan allemaal ook TE zijn wat we ons wensen... ?.

Ina

Ja, nieuwe mensen, nieuwe gebruiken van het land. Zo leer je veel van de wereld, dat is een feit. Nu beleef je dingen die we anders van een tv scherm waarnemen, of uit de krant of andere media.
Succes verder en groeten uit Harmelen.
Ik blijf het wel moedig vinden wat je doet. Morgen wordt moeder 95 jaar. Dat is heel wat.

lieve groetjes van je zus Ina

Jeannette

Uitspraak van Erasmus:
Wie durft te verdwalen, vindt nieuwe wegen.

Han

Erg leuk jouw reisverhalen , lees ze ook aan moeder voor zo blijft ze ook op de hoogte.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!