tineke-new-life.reismee.nl

Part of the Family

Zondag, 11 maart La Sandalo, Osa Peninsula, Costa Rica 

Het is een heel familie gebeuren hier en ik hoor er al helemaal bij. Zo lief, knuffels van de kinderen en kussen van Lea en haar ouders. Vader Raphael moet morgen naar het ziekenhuis in San Jose, zo'n 300 km hier vandaan. Hij is steeds duizelig en een dag ging hij raar praten. Ik maakte me nogal zorgen, met zus Jopie in mijn achterhoofd. Mijn lieve zus die plotseling overleed in oktober 2014. Ik adviseerde de familie dat hij een onderzoek nodig heeft. Ze vertrekken morgen om 4:00 uur in de ochtend. Dat is nog eens andere koek. 

Raphael is een priester en vandaag ging hij 2 kleinkinderen dopen, hier in de zee. We waren met 7 volwassenen en 6 kinderen. Een mooie gebeurtenis waar ik bij mocht zijn. Ze gaan hier gewoon met kleren en al het water in, niet moeilijk doen. Alle kinderen achter in de laadbak van de auto weer naar huis. 

In de middag gezellig getekend en gekleurd met de kinderen, Marina had een heerlijke lunch gemaakt. 

Dagelijks zie of proef ik wel iets nieuws. De vruchten zijn ontelbaar hier, een paar voorbeelden: Avio, een kleine ronde vrucht, smaakt als lychee, maar de schil is ontzettend plakkerig, krijg je moeilijk van je lippen of vingers af / Sapote een ronde vrucht zoals een suiker meloen, smaakt als papaya / Guava hele grote langwerpige bonen, de zaden zijn eetbaar. De kokosnoten zijn groen en glad, niet harig zoals wij ze kennen. Je kunt ze kopen voor 80 cent, dan wordt er met een grote machete (mes) een gat in geslagen, rietje erin en de melk drinken, heerlijk! 

Osa Peninsula is een schiereiland waar een van de grootste biodiversiteit aan leven is van de hele wereld! De asn bank heeft er een stukje aan gewijd in het tijdschrift van de bank. Ik verblijf dus op de mooiste plek op de aarde, hoe bijzonder is dat?. Een van de redenen is o.a. vanwege het tropisch regenwoud, veel regen komt van de bergen in de binnenzee terecht. Hierdoor wordt zoet regenwater vermengd met zout water, vandaar de naam Golfo Dulce. Er zwemmen hier een grote verscheidenheid aan vissen, dolfijnen en walvissen komen hier om jongen te krijgen. De zee is hier heerlijk warm, met voldoende voedsel voor de jongen. Ontelbare verschillende vogels, 4 soorten monkeys en beide soorten luiaards. De twee-tenige en de drie-tenige, 2 totaal verschillende soorten. 

Zoveel te leren, ik ben ontzettend dankbaar dat ik hier mag zijn en het allemaal mag meemaken. Ik hou van de natuur, van de vogels, vissen en alle prachtige planten met de mooiste bloemen! 

Reacties

Reacties

Maria

Je boft maar met deze ontmoeting! Een warm bad waar je letterlijk en figuurlijk in zit zo te lezen en een geweldige natuur om je heen. Blijf (be)schrijven zodat we kunnen meegenieten. Wens de familie sterkte met Raphael. Hopelijk valt het mee....❤️

Han

Geweldig wat je meemaakt en dat je bij zulke fijne mensen terecht bent gekomen. Wij genieten een beetje mee door jou verhalen, ga zo door. Groetjes van ons

Elly

Lieve Tineke, wat is het fijn om te lezen, dat je nu op een plek bent, waar zoveel gezelligheid en liefde is. Dat is genieten en dat doe je met volle teugen...zo’n andere wereld maar zo bijzonder dat je daar deelgenoot van mag zijn. Ik hoop dat het met Raphael’s diagnose mee mag vallen na het onderzoek. Liefs ??

barbara

klinkt goed!

Doortje

Wat fijn om te lezen !!!

Donna

Baie interesant om te lees.

Jeannette

Heerlijk Tineke,
Ik wens je veel goeds, gezelligheid en geluk!

Anneke

Wat een mooie plek om te zijn met fijne mensen om je heen, geweldig!

Egbert

Klinkt als paradijs op aarde!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!