tineke-new-life.reismee.nl

Benga, benga..

Benga, benga roep je als de hond moet komen. 2 Dagen op bezoek geweest in Matapalo, het uiterste puntje van schiereiland Osa. Een broer van Lea is daar 'caretaker' van een luxe huis, hij onderhoud de gigantische tuin en zwembad e.d. Het huis is van een Amerikaan die dit huis verhuurd aan toeristen. Broer Jafet woont daar in een prachtig houten huisje op palen, midden in de natuur vlakbij de kust. Het is daar volop natuur, vanochtend alle 4 soorten monkeys gezien die in Costa Rica voorkomen. Samen met de hond Luna een vroege wandeling gemaakt, dan is het nog redelijk koel. Alhoewel het om 7:00 uur al warm begon te worden. Op dit punt bereik je de pacific ocean, hele hoge golven, op de vroege ochtend waren al een paar surfers het spel met de golven aangegaan. Mooi om te zien als het lukt.

Vandaag opnieuw een warme dag, ook de Tico's roepen de hele dag zoiets als 'mucho calore' Ben nu op het strand, waar het heel druk is. Costa Rica heeft een week vakantie, vanwege 'holy week'. Maandag 2e paasdag begint alles weer, 2e paasdag kennen ze hier niet. 1e Paasdag zijn de verkiezingen voor een nieuwe president. De ouders van Lea vertrekken morgen al met de bus, helemaal naar Limon. Met de bus is het 2 dagen reizen. Tevens gaat Raphael als priester daar een huwelijk voltrekken. Ook wordt er voor de arme bevolking (indianen) daar oude kleding meegenomen.

Zondag was het moment voor de appeltaart aangebroken, spannend of ze het lekker vonden. Ze zeiden van wel, maar ik heb ook gehoord dat ze zo beleeft zijn om nooit te zeggen als het niet bevalt. Ik ga er vanuit dat het gesmaakt heeft. Het werd in elk geval gewaardeerd!

Nog iets verbazingwekkends te vermelden. Ik vroeg Lea welk adres ik moet noteren als ik iets wil opsturen. Dat wist ze niet, haar man werd gebeld. De straten hebben hier geen naam en de huizen geen nummer. Het adres op de envelop moet zijn (in het Spaans): 100 meter vanaf de Katholieke naar het noorden, dan 100 meter westen, het groene huis. Dan moeten ze voorlopig niet gaan schilderen! Ik moest vreselijk lachen, Lea ook wel. Ze heeft er weinig vertrouwen in dat post uit het buitenland sowieso aankomt. Ze ontvangen nooit post, mocht een bedrijf iets sturen wordt dat persoonlijk gebracht.

Jacqueline v W

Hey Tineke, je hebt zoveel mooie rijke ervaringen opgedaan. Fantastisch. Vrijdag vlieg je terug naar Nederland. Heerlijk om al je geliefden even terug te zien. Heel fijne vlucht terug en ik ben benieuwd waar je volgene avontuur start.

Maria

Wat een leven hebben de mensen daar! Te bedenken dat wij hier de stembus hebben in ons dorpshuis nog geen 50 meter lopen! ? wat een luxe... en dan de post, elke dag klokke elf is de pistbode hier. Pakjes worden achter het huis gezet als je niet thuis bent en de bioboer heeft van diverse huizen zelfs een sleutel en bergt dan de koelverse spullen voor je op in de koelkast... Dus goed om ons dit alles te beseffen en te zien hoe men zich daar weet te redden en ook nog zo gastvrij zijn! Ik wens je een goede reis huiswaarts, moet je ver reizen naar het vliegveld? Tot gauw! ❤️

Anja

Alvast fijne terug reis Tineke. Bedankt voor het delen van al je belevenissen. Liefs ook van Theo

Hilde

Lieve Tineke, bedankt dat ik met je mee mocht reizen! Ik wens je een goede terugvlucht naar Nederland.
Groetjes, Hilde

Brigit

Nou Tineke, je eerste avontuur in je nieuwe vrije leven zit erop!
Wat een totaal ander land en ander leven dan bij ons in ons kikkerlandje.
De paashaas staat hier al met zijn mandje eieren op je te wachten hoor.
Fijne terugreis en leg je warme trui maar boven op?

Doortje

super leuk om al je belevenissen te lezen !
Hele goede reis morgen