tineke-new-life.reismee.nl

Historische stad Bath

De stad Bath is zeker de moeite van een bezoek waard. Helemaal opgebouwd in de Romeinse tijd, van stenen gehouwen uit de heuvels in de omgeving. Onder de camping, waar ik momenteel verblijf, lopen de mijngangen waar al deze bouwstenen zijn uitgehakt. Vele kilometers gangenstelsels hier onder de grond. In de 2e wereldoorlog zijn deze ondergrondse opslagplaatsen gebruikt voor munitieopslag. Er zijn teveel bezienswaardigheden te bezoeken voor een dag. Bath ontleend zijn naam aan de thermale bronnen, welke nog dagelijks in werking zijn. Volgens de informatie stroomt er dagelijks 1,170.000 liter warm water uit de bron. De Romeinen hebben daar een grote tempel en badcomplex omheen gebouwd, 'the roman baths'. Momenteel is het een museum geworden met jaarlijks vele bezoekers. Er is in Bath een Thermae Bath spa waar men zich in het heilzame water kan onderdompelen. Wie weet ga ik mezelf daar nog op tracteren.

Gisteren heb ik het Jane Austen museum bezocht. Zij heeft daar een groot deel van haar leven gewoond en de vele boeken en novels geschreven. Gedeeltes uit de beroemde series 'Pride and Prejudice, Sense and Sensibility' zijn in de stad opgenomen. Ze is maar 41 jaar geworden, nooit getrouwd geweest dus ook geen nakomelingen. Haar werken zijn pas na haar dood uitgebracht, daar heeft haar broer voor gezorgd. Alle medewerkers in het museum waren in de kleding uit die tijd, ik ging terug naar rond 1800, heel leuk. Jane Austen staat met haar portret momenteel op de nieuwe bankbiljetten van 10 pound gedrukt.

De Bath Abbey is een grote kathedraal met prachtige glas in loodramen, deze heb ik ook bezocht, ik hou enorm van kerken. Alleen mag er wat mij betreft een verbod komen op selfies in een kerk. Dat kan mij weleens storen, een kerk is naar mijn idee om de stilte te kunnen ervaren. Maar goed, time changes. Buiten is een groot plein naast de Abbey, deze wordt gebruikt als podium voor 'artiesten'. Dagelijks wordt hier gezongen, muziek gemaakt of gedanst. Ik heb genoten van een prachtig optreden van een jonge man met gitaar. Hij speelde prachtig en zijn mooie stem was heerlijk om naar te luisteren. De zon scheen volop, echt genoten! Verder gewoon maar wat rondgekuierd en dankbaar voor het feit dat ik hier zomaar kan wandelen en genieten van het mooie Engeland en de vriendelijke mensen. De hartelijkheid wil ik namelijk nog even vermelden, vanochtend kreeg ik een lift van de buurvrouw hier op de camping en werd midden in de stad afgezet. Luisterend naar de muziek een gezellig praatje gemaakt met een gentleman, in de bus naar huis werd mij uitgelegd waar ik het beste kon uitstappen. De camping ligt heel mooi boven aan een heuvel, met prachtige bomen in de bloei. Vanaf de bushalte nog een flinke tippel de heuvel op, kwam ik een leuke vrouw tegen met een lassiehond. Die deed me aan de hond denken die wij heel vroeger thuis hadden, Pluto. Met deze vrouw een leuke wandeling gemaakt het bos in, samen met de hond. Oh wat zou ik graag een hond willen, maar voorlopig zal ik het met honden van andere mensen moeten doen. Hier op de camping heb ik wel gezelschap van 4 geiten, echt leuk! Verder word ik gewekt door vogels en fazanten, gisteravond in slaap gevallen met op de achtergrond het mysterieuze geroep van een uil. Kortom ik heb het reuze naar mijn zin.

Reacties

Reacties

barbara

fijn dat je zo geniet!

Jolanda

Klinkt goed Tineke. Fijn dat je zo geniet, blijven doen.

Maria

Weer een topper om toe te voegen aan je lijstje! ❤️

Agaath

Mooi al die historie te beleven en aardige mensen te ontmoeten. Hartverwarmend allemaal! Je beschrijft het zo dat je ons echt meeneemt op je reis.

Willy

Ik lees tussen de regels door dat je enorm aan het genieten bent !!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!