tineke-new-life.reismee.nl

Natuur, watervallen en kastelen

Als je aan Wales denkt, doemen de gigantische kastelen in het hoofd op. Er zijn ook volop ruines over van kastelen en abbeys, maar ik vind het leuk om een kasteel te bezoeken die nog redelijk intact is. Vandaag een bezoek gebracht aan het 'Powis castle', vlakbij Welshpool. Het is in handen van 'National Trust', een organisatie die veel met vrijwilligers werkt om mooie gebieden of gebouwen in ere te houden. Het kasteel wordt dan ook omringt door prachtige tuinen, een rozentuin en vele soorten bomen en struiken. Het is een heel mooi seizoen om hier te zijn, alles staat prachtig in de bloei. Het kasteel dateert uit de 13e eeuw en is door de eeuwen heen in handen geweest van o.a. een prins, edelman, koning, maar tot op heden is het eigendom van de familie Herbert. Ze schijnen nog een gedeelte af en toe te bewonen. Het was werkelijk het bezoeken waard. Prachtige muur- en plafondschilderingen, portretten uit de 16e eeuw en vele mooie meubels staan er te pronken. De slaapkamers zijn ingericht zoals in een museum. Echt heel mooi opgesteld, zodat ik me voorstelde hoe het zou zijn om daar te wonen. Het lijkt me wel iets, theedrinken in de prachtige tuin, even rondslenteren met de honden tussen de mooie bomen. Een boek lezen in zo'n romantische nis met uitzicht op de vallei. Ondertussen wachtend tot de ridders weer terugkeren van het slagveld.

De eerdere dagen heb ik mooie tochten gemaakt in het Brecon Beacons national park. Maandag een fietstocht langs een kanaal, het was een warme dag, hierom was het heerlijk om in de schaduwrijke omgeving te fietsen. Er is in de 18e eeuw een kanaal gegraven om stenen en kolen uit de bergen te kunnen vervoeren. Er werd volop steen gebruikt om huizen en bruggen te bouwen. Het kanaal ligt vrij hoog in de bergen, het was dus even zoeken voor ik het had gevonden. Ik moest eerst een flink eind omhoog fietsen, dat had ik niet verwacht. Daarna heb ik zo'n 30 km vrij vlak gefietst, heel mooi. Het kanaal wordt nu niet meer voor vervoer gebruikt, maar voor toeristische boottochtjes, kanovaren en ernaast is een voet-/ fietspad. Het wordt nu ook beheerd door een national trust organisatie, zo worden hier in Wales de natuurgebieden beschermd.

Dinsdag heb ik de '4 waterfalls walk' gewandeld, 13.307 stappen (volgens mijn stappenteller) en 260 traptreden op en afgelopen. Ik heb er 4 uur over gedaan, een hele mooie wandeling! Opnieuw een prachtig zonnige dag, de Engelsen en Walisch kunnen het niet geloven, zoveel mooie dagen. Ik tref het enorm, in de 7 weken die ik hier ben heb ik maar een paar spettertjes regen gehad. Af en toe overvalt me een enorm gevoel van dankbaarheid, dat ik dit allemaal mag meemaken. Vooral ook dat ik er van kan genieten, misschien juist omdat ik verleden jaar een moeilijk jaar achter de rug heb.

Als je door Wales reist moet je geen haast hebben. Snelwegen zijn hier niet, A wegen zijn hier gewoon enkelbaans en B wegen nog smaller. Soms 'singletrack', vooral met de camper blijft het een hele uitdaging om hier te rijden. Vandaag moest ik de black mountains oversteken, dat betekende een bochtige weg, slingerend door de bomen heen. De wegen gingen omlaag en omhoog, soms flink stijl, terugschakelen naar een lage versnelling. De borden met 'slow down' waren niet te tellen. Het gebied wordt voornamelijk bevolkt door landbouw en veeteeld. Veel schapen, zo ging de weg ook slingerend met aan beide kanten grazende schapen. Er was geen omheining, maar hier schijnt hard rijden een sport op zich te zijn. Ik heb wel 5 dode schapen langs de kant van de weg zien liggen. Vandaag heb ik over een afstand van 100 km ruim 2,5 uur gedaan. De tijd nemen voor de reis, dat heb ik nu wel geleerd.

Morgen vervolg ik mijn tocht naar het Snowdonia national park, dit ligt in het noorden van Wales. Zo kom ik steeds een stukje dichter bij Liverpool. Daar stap ik volgende week dinsdag op het vliegtuig om het zussenweekeinde in Nederland te kunnen meemaken. Mijn camper stal ik bij een boerderijcamping daar in de buurt. Het is de bedoeling dat ik 2 weken later mijn camper (inmiddels mijn veilige thuis) weer oppik daar.

Reacties

Reacties

Thea Faber

Fantastisch Tineke, wat maak je veel mee en wat ben je sportief

Bernarda

Eindelijk eens een berichtje om e laten weten dat ik je verhalen echt wel lees. Ze zijn geweldig en wat een belevenissen. Heel veel plezier en mooie avonturen gewenst. Groetjes.

Jacqueline van Westerloo

Hi Tineke, wat een prachtig land hé. Groen, romantische dorpjes en straatjes, prachtige tuinen en mystiek. Ik ben ook dol op Kastelen. Lang geleden ooit in Schotland geweest dus dat is zeker vergelijkbaar. Zo fijn dat je dit avontuur in zomerse temperaturen mag meemaken. Heel bijzonder!

Lieve groet

Maria

Wat een mooi verhaal Tineke, ik kan me voorstellen hoe dankbaar je je voelt na vorig jaar. Het geeft mij hoop dat ik ook nog eens zo energiek zou kunnen zijn. In elk geval beleef ik Engeland al mee door jouw verhalen!

Ina

De Prinsen en Prinsesse zie ik al lopen in de Kasteeltuinen; een mooi Sprookjestafereel.
Het is mooi om te lezen dat je geniet van de reizen en nieuwe omgevingen.

Han

Geweldig mooie verhalen Tineke dat je zulk mooi weer hebt is ook al prachtig dat maakt alles nog veel mooier. Wij gaan woensdag weer een paar weekjes met de camper. Een rondje Friesland en een stukje Duitsland. Groetjes van ons

Brigit

Tineke, wat geweldig dat deze trip zo mooi, gezellig en goed verloopt. We volgen je verhalen met heel veel plezier en interesse hoor. Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!