tineke-new-life.reismee.nl

Jarig in Spanje

Afgelopen dinsdag was ik jarig, 58 jaar geworden, een nieuw levensjaar voor de boeg met genoeg avonturen. Het was een leuke dag met de familie Garcia, volop knuffels in de morgen, ballonnen, appeltaart gebakken en verse druivensap gemaakt. Dan nog vele felicitaties via FaceBook en de WhatsApp, van oud collega's, vrienden en familie, veel dank allemaal.

Het leven van de familie bevat elke dag volop bedrijvigheid. Dieren houden is leuk, maar brengt veel zorg met zich mee. Afgelopen week is er elke dag een nieuw jong geitje geboren, nu hebben alle 7 geiten een kleintje. Een geit heeft er 2, in totaal nu 8 kleintjes. 's Nachts verblijven de geiten in een omheinig, waaruit ze 2x per dag worden vrijgelaten om te grazen. Met alleen de oudere geiten was dit een makkelijk karwei, de kudde bleef goed bij elkaar grazen. Met de kleintjes erbij is het een hele uitdaging geworden. De kudde verspreid zich over het bos en het veld van de buurman, waar ook een giftig gewas staat. Geitenhoeden lijkt een makkelijke klus, maar je moet constant opletten om geen klein geitje te laten verdwalen. Elke geit herkent haar eigen kind aan het gemekker. Als de kleine uit het zicht is verdwenen wordt er volop gemekkerd. Ik weet precies welk kleintje bij welke moeder hoort, op 2 witte geitjes na, die zijn lastig uit elkaar te houden. Het is een leuke taak, heerlijk buiten op de heuvels bezig zijn met de dieren. De honden lopen vaak met me mee, alhoewel die niet helpen met de kudde bij elkaar te houden. We gaan deze week een nieuw onderkomen voor de winter voor ze maken, een schuilplaats met een dak erop.

De bakkerij runnen op een traditionele manier is ook een hele klus. Ramon legt zijn hart en ziel erin, met veel liefde wordt het brood gebakken. Gisteren heeft hij voor mij een speciaal brood met olijven gemaakt, om mee te nemen dit weekend, zo lief. Elke vrijdag worden de meeste broden en pizza gebakken en verkocht aan huis. 's Middags komen er klanten naar het huis, vaak met het hele gezin, dan spelen de kinderen met elkaar, sommige blijven lang hangen. Heel gezellig, maar ook vermoeiend. Om 20:15 uur gingen de laatsten pas naar huis en dan moet er nog gegeten worden. Op zaterdag verkoopt Antigona de rest van de broden en pizza, maar ook de zelf gemaakte pasta op de biologische markt. Ze heeft een heel oude pastamachine waar ze zelf pasta mee maakt. De droogprocedure komt heel nauw, als het te vochtig is gaat de pasta schimmelen. Het is leuk om deel uit te maken van een gezin die met liefde en respect voor de natuur leven. Het gaat niet om de commercie, maar bewust leven, hetgeen ik ook heel belangrijk vind.

De moeder van Antigona is 64 jaar en helpt ook een paar dagen in de week om de kinderen van school te halen. Donderdag vroeg ze me mee om koffie te drinken in La Bisbal. Dat is een leuk plaatsje 7 km hier vandaar, met een historisch plein en een oude brug. Deze omgeving is beroemd om de keramiek. Er zijn volop winkels met kleurrijke potten, borden en ander serviesgoed, een feest om naar te kijken. Er is ook een keramiek museum, daar ga ik nog een bezoek aan brengen.

Dit weekend ben ik vrij en ben met de camper op pad gegaan naar de kust, De Costa Brava. Er zijn diverse campings, het is inmiddels laagseizoen, lagere prijzen en niet zo druk. Ramon heeft me een camping aangeraden vlakbij de zee. Heel mooi, met vele bomen en ik kan zo naar de zee lopen. Opnieuw een stralende dag vandaag, de zomer blijft zo maar voortduren voor me. Ik heb nog nooit zoveel mooie dagen achter elkaar gehad in mijn hele leven, echt bijzonder. Ik geniet elke dag van de vrijheid, de gezelligheid om me heen en het gevoel dat ik een bijdrage kan leveren in het gezin, geeft me veel voldoening.

Reacties

Reacties

Agaath

Hallo Tineke, wat een mooi verhaal weer! Zo zonnig en vredig allemaal. Jij als geitenhoedster en kinderverzorgster en straks als klusser. Wat een veelzijdigheid. Daar mogen ze echt blij mee zijn en wat fijn om iets te kunnen betekenen daar. Veel plezier aan zee. ?

Elly

Lieve Tineke, wat is het genieten daar en jouw veelzijdigheid komt daar helemaal tot z’n recht en wordt wat ik lees ook enorm gewaardeerd. Wat leuk dat je zo bent verwend met je verjaardag met versieringen, knuffels en warmte op deze speciale dag. Ik kan me voorstellen dat het dagritme in dat land zo anders is dan bij ons. Het late eten en ook de kids zo laat naar bed gaan mis je eigenlijk de rust die we in de avond allemaal nodig hebben na een intensieve dag. Is er een moment op de dag dat je siësta kan houden? Fijne voortzetting Tineke en fijn dat je zo geniet. Liefs ?

Maria

Aan het bovenstaande heb ik weinig toe te voegen. Het gaat je voor de wind en je enige zorg is wellicht wat je hierna gaat doen? Als ik mensen over je vertel, deze week een bevriend echtpaar uit Leiden wat hier onverwacht op bezoek kwam, dan reageren ze allemaal in eerste instantie heel verbaasd en daarna vinden ze het ‘moedig’, knap, avontuurlijk, etc. De meesten vragen zich ook af, ‘wat als ze oud wordt en het niet meer volhoudt’. Kortom vrijwel alle mensen houden vast aan zekerheden en dan met name naar de toekomst. Daarin ben jij zo’n levend voorbeeld, van leef bij de dag! Wel met een blik vooruit maar vol vertrouwen...
Blijf schrijven, ik kijk er steeds naar uit!
Liefs, ??

Lex

Alsnog ook mijn felicitaties. Wat een prachtige ervaringen!

Roderik

Beetje laat maar alsnog van harte. En leuk om te lezen dat het zo goed gaat.

Hedwig

nog van harte gefeliciteerd en ik hoop dat je een geweldig inspirerend jaar gaat krijgen. Tot noch toe is het dat zeker zo steeds te lezen. Ik geniet van je verhalen! groet Hedwig

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!