tineke-new-life.reismee.nl

Het leven in een klein Spaans dorp

In een druk gezin gaan de dagen snel voorbij. Elke dag heeft zijn eigen verrassingen, ook vanwege de dieren. Dieren verzorgen is een taak voor 7 dagen in de week, dat heb ik eerder genoemd. Maar dieren houden in Spanje of Nederland is nogal verschillend. Zo komen de dieren hier nooit in huis, de honden en katten blijven buiten. Vannacht was Sol, een van de 2 honden, in het huis van de buren per ongeluk opgesloten. Het huis bestaat uit 2 gedeeltes, de eigenaar heeft een gedeelte, maar woont er niet. Gisteren kwam hij langs om de planten water te geven. De honden krijgen dan altijd iets te eten, hierom was Sol daar binnen. De eigenaar sloot het huis af, terwijl Sol nog binnen was. Dit hadden we vanochtend pas in de gaten, hij kwam niet opdagen voor het eten. Zouden we in Nederland dit toch wel heel erg vinden, hier worden de schouders een beetje opgehaald. Er zijn wel ergere dingen die kunnen gebeuren. Verleden week was de Ezel weggelopen, een boer belde hierover op. De volgende dag de ezel ophalen was vroeg genoeg. De katten en honden krijgen 1x per dag te eten, veelal restjes van de maaltijd, gekookte pasta of brood gedrenkt in water. Als de katten honger hebben vinden ze vast nog wel een muis of rat. Ja, dat is wel even iets anders dan het dierenvoer in Nederland. Voor mij ook echt schakelen, ik heb wel enigszins medelijden met de dieren hier.

Met de verkoop van het verse brood hier aan huis ontmoet ik mensen vanuit de omgeving. Er komen geen tientallen klanten, afgelopen vrijdag heb ik er 6 geteld, altijd dezelfde. De meeste blijven langere tijd om een praatje te maken. Echt leuk, iedereen wil zo'n beetje de Engelse taal oefenen. Zo geef ik een van de buren officieel Engelse les. 2 Uur per week, waar ik een klein bedrag voor vraag. Op die manier is het niet geheel vrijblijvend en ik maak er een echte les van. De vader van Ramon wil ook graag zijn Engels verbeteren, misschien kan ik die 2 combineren. Zondag heb ik ook een consult gegeven voor de Bachbloesems, een vrouw kende de bloesems al, vandaar het verzoek. Zo verdien ik een klein zakcentje voor de weekeinden weg met de camper. Ik ben naar het huis van die vrouw gegaan, ze woont in de bergen, midden in de natuur. Het is hier echt prachtig, zo vlakbij de toeristische Costa Brava verwachtte ik niet zoveel natuur. Vroeger woonden hier mensen in de bossen voor de opbrengst van de kurkeiken, maar ook veelal olijfbomen. Nu wordt er niet veel meer met de opbrengst van de natuur gedaan. Op dit moment kiezen de mensen voor de toeristen branche. Echt jammer, maar zo gaat het momenteel in veel landen. De oude huizen worden opgeknapt en verhuurt of verkocht aan rijke mensen uit Barcelona. Zo is de huizenprijs, net zoals in Nederland rondom Amsterdam, hier enorm gestegen. De mensen die hier willen wonen en werken, zoals Antigona en Ramon kunnen het niet opbrengen. Veel woningen in de dorpen staan leeg, de stedelingen komen maar af en toe naar hun 2e woning.

Tot op heden nog steeds prachtig weer, vandaag een kleine omslag met flinke wind. Maar verder in de week is er weer zonnig weer voorspeld. Nu schreeuwt de natuur wel om een lekkere regenbui, want het heeft hier al maanden niet geregend. De groentetuin moet hierom elke dag gesproeid, een omslachtig karwei, Ramon heeft geen sproeier. Er valt wat dat betreft nog wel het e.e.a. te verbeteren. Vandaag het verblijf voor de geiten in elkaar gezet. Ramon is wel handig, maar mijn bouwkundige ervaring komt hierbij goed van pas. Het wordt ook erg gewaardeerd als ik advies of aanwijzingen geef, hoe het handiger kan. We kunnen prima samen werken, ook heel wat waard. Morgen ga ik zwemmen in een overdekt zwembad, ik heb vrijkaartjes gekregen van Antigona's vader.

Reacties

Reacties

barbara

fijn dat je het zo goed hebt!

Maria

Ja Tineke, daar kaart je wat aan, mensen verliezen uit het oog dat ze compleet afhankelijk worden van een ‘industrie’ die zomaar weer kan instorten. En dan moeten ze weer leren hoe het is om je eigen groenten te verbouwen of anderszins aan een ‘inkomen’ te komen... ik merk nu al, met een kleine moestuin, hoe lastig het is om daar een goede opbrengst uit te halen... Vervolgens wat doe je ermee? In een keer dan weer veel te veel, nu bv kratten vol appels! We laten er sap van persen hebben we besloten en een deel slaan we op. En helemaal lastig als er geen regen valt..., niet voor niets dat er landbouw is gekomen. Maar alles heeft zijn prijs, enfin daar kunnen we nog lang over filosoferen..
Het ga je goed! Ik ben enorm trots op je ??.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!