tineke-new-life.reismee.nl

Een maand in Mas Bohigas

Alweer een maand verblijf ik bij de familie Garcia in 'Mas Bohigas' (Mas betekent boerderij en Bohigas is de familienaam van de originele bewoners). Zo hebben hier alle boerderijen een dergelijke naam, zo kan de bewoner gevonden worden, vele wegen hebben nl. geen naam. De weken gaan hier snel voorbij en we hebben een redelijk ritme met elkaar gevonden. Er zijn dagelijks vele taken die gedaan moeten worden, het werk is nooit klaar. Voor mij een goede les in grenzen aangeven, want ik probeer me niet te laten omkomen in de drukte van het gezin. De kinderen gaan graag naar school, ook de jongste (Aram) van 3 jaar. Aan het eind van de week is hij doodmoe, begrijpelijk. De middelste (Aladern) is een echte deugniet met enorm veel energie. Ik hou vaak mijn hart vast met zijn wilde spelletjes. Dinsdag heeft hij paardrijles na school, daarna haal ik hem op. Met het zoontje van de manege, nog wilder, spelen ze nog wat. Dinsdag met een tennisbal, deze rolde van de heuvel af. Duwt het wilde zoontje hem de bal achterna, 4 meter de helling af. Mijn hemel wat een schrik, hij is gelukkig van elastiek, wat had er niet kunnen gebeuren! Altijd weer blij als ik de kinderen veilig heb afgeleverd. Dan heeft hij 2x per week voetbal en donderdags percussie. De oudste heeft 2x per week triathlon en de ouders gaan naar yoga. Een heel geregel, met halen en brengen, soms raak ik het overzicht helemaal kwijt. Maar de 2 opa's en oma nemen ook enigzins de zorg voor de kleinkinderen op zich. Ik heb gelukkig een grote eigen kamer, met eigen toilet en douche, waar ik mij tijdig kan terugtrekken. Uitblazen kan ik beter zeggen:-)).

Antigona en Ramon zijn nog nooit in Nederland geweest, ik vroeg hen hoe ze denken dat Nederland eruit ziet. Het volgende plaatje schetste ze: 'heel veel water, helemaal vlak, geen bomen, iedereen fietst naar het werk of school'. Dat er vele files staan, ook bossen zijn, dat er behalve kaas van koemelk ook geitenkaas wordt gemaakt, nou dat was voor hen helemaal nieuw. 'Zijn er dan ook geiten in Nederland?'

Verleden week voor het eerst naar het zwembad in Palafrugell geweest, een half uur rijden. Ik mag hun auto lenen, hartstikke aardig. Een prachtig zwembad, overdag lekker rustig. Zwemmen vind ik echt heerlijk, ga ik wekelijks mijn baantjes trekken. Ook kun je hier prachtig wandelen, de honden gaan graag met me mee. Vanuit huis loop je zo de heuvels en de bossen in, het is hier een erg mooie omgeving. De afgelopen dagen heeft het eindelijk, na maanden droogte, flink geregend. De natuur ruikt dan altijd zo lekker fris.

Vandaag een bezoek gebracht aan het terracotta museum in La Bisbal, echt een bezoek waard. La Bisbal staat tot op heden bekend als de grootste plaats in Catalonia waar aardewerk producten worden geproduceerd. Er worden dakpannen, vloer- en wandtegels, serviesgoed, aardewerk plantenpotten en kunstobjecten geproduceerd en verkocht. Vroeger veelal zwaar handenarbeid, tegenwoordig hebben machines het werk vereenvoudigd. De vele winkels die de producten verkopen zijn ook een museum op zich, met het vele kleurrijke serviesgoed e.d. echt een lust voor het oog. De entree hoefde ik niet te betalen van de vriendelijke museum medewerker, omdat ik momenteel hier woon. Aardig toch? Liep ik een antiekwinkel binnen, zag ik daar een Delfs Blauw bordje liggen, 50 euro's! Misschien in Nederland de Kringloopwinkels afstruinen en af en toe een bordje meenemen?

Reacties

Reacties

Agaath

Weer een prachtig verhaal. Hard werken ook. Opmerkelijk hoe men over Nederland denkt. Zal ik eens een boek opsturen van onze omgeving, de stichter lustwarande. Ze zouden hun ogen niet geloven.
Fijn om te lezen dat je daar zo veel kunt betekenen. Nog geen heimwee?

Joyce

Jeetje Tineke, wat een mooie avonturen beleef je toch. En iedere keer weer beschrijf je alles zo beeldend, echt leuk om te lezen. Fijn dat het goed met je gaat!
Liefs

Jeannette

Mooi Tineke, je hebt een goed leven lijkt me zo. In feite hetzelfde als ik: hard werken en daarna uitrusten. Gelukkig kunnen we dat nog doen, ik ben er in ieder geval bijzonder dankbaar voor. Ik wens je nog heel veel goeds, vol met prachtige ervaringen!

Maria

Goed bezig Tineke! Al plannen om verder te reizen of bevalt dit leventje je wel voor onbepaalde tijd? Elke keer fijn om je verhaal te lezen en te weten dat het je goed gaat (al zullen er altijd wel wat zaken zijn die je hier niet deelt vermoed ik). Kom je ook in de verleiding om wat aardewerk te kopen en mee te nemen? Ik weet dat ze daar prachtige potten maken, en borden om op te hangen of schalen. Zelf ben ik weer met boetseren begonnen, heb de ‘green man’ gemaakt en een beeldje.
Het ga je goed en tot je volgende verhaal! ??

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!