tineke-new-life.reismee.nl

Een nieuwe liefde

Een nieuwe liefde gevonden hier in Spanje, Catalonië zondag 7 april. Ze heeft 4 pootjes, is 3 maanden oud, ze heeft een miniscuul staartjes, een hang- en een staand oortje, roodbruine vacht en ik noem haar Sascha. In december voor mijn vertrek naar Nederland was ik al een paar keer bij de hondenopvang Stichting Arca langs geweest. Het is een honden opvangcentrum hier in Spanje, welke voornamelijk draait op vrijwilligers. Heel liefdevol worden de door Spanjaarden gedumpte honden opgevangen. Hoe de Spanjaarden met dieren omgaan is echt verschrikkelijk. Zaterdag was ik al gaan vragen om een hond te adopteren en gelijk een dagje gaan helpen. Die dag werden er al 3 honden binnen gebracht. Een teefje met waarschijnlijk een gebroken pootje, met een puppie van een paar dagen oud. Een prachtige pup stond aan een boom vlakbij vastgebonden en een reu van misschien 2 jaar oud. De honden worden allemaal nagekeken door een dierenarts, zij komt wekelijks langs voor inentingen en eventuele behandelingen. Een dierenarts uit Nederland komt een paar keer per jaar langs om te steriliseren en castreren. Veel vrijwilligers komen uit Nederland, de oprichtster Carmen is een Spaanse vrouw. Ze doet dit werk nu al 18 jaar, er komt geen einde aan zuchtte ze zaterdag. Via FaceBook worden de dieren geplaatst, jawel voornamelijk in Nederland en Duitsland. Vrijdag worden er opnieuw honden naar Nederland vervoerd. Ook zo'n probleem, want een chauffeur heeft het laten afweten, nu moet Carmen waarschijnlijk zelf gaan rijden, terwijl ze tot over de oren in het werk zit.

Een van de vrijwilligsters die er zaterdag ook was komt uit Engeland, haar naam is Mave en woont hier al 17 jaar. Ze help de stichting 3 dagen per week. Er wonen hier vele Engelsen, wekelijks drinkt een groepje Engelsen koffie met elkaar. Zo ook vandaag en Mave had me uitgenodigd, dat was gezellig en zo kon ik vragen hoe het is om hier te wonen. Het is een leuke plaats aan het strand, ik sta hier op een kleinschalige camping, 50 meter lopen naar het strand.

De pups gaan eerst naar een andere opvang waar ze worden gesocialiseerd met andere honden en katten. Dit is bij een Spaanse man thuis, in de heuvels hier vlakbij. Zaterdag stuurde hij foto's van 3 puppies die beschikbaar waren. Van een foto kan ik geen hond uitkiezen, dus zondag kon ik langskomen. Een beestenboel van jewelste daar! Maar ook heel liefdevol en met alle toewijding worden de dieren daar behandeld. Alle 3 de puppies kon ik bekijken, aaien en even mee spelen. Mijn voorkeur was een teefje en het is dus dit schattige hondje geworden. Mijn idee was om eerst even te gaan kijken en kennismaken met een hondje, dan alles in de camper in orde maken en het beestje ophalen. Maar nee, Carles zei in gebrekkig engels: 'This one okay?' I said: 'Yes okay'. Daarmee was de deal gesloten en kreeg ik de pup gelijk mee. De afhandeling gebeurt bij Carmen, zoals paspoort, de resterende inentingen e.d. Had ik ineens zondag een pup in de camper, helemaal vergeten wat voer te vragen.. Ik heb in de camper een inklapbare boodschappenbox, deze dient zolang als mandje. De eerste dag maar een blikje tonijn gevoerd, ze lustte het prima. Maandag naar een dierenwinkel in een dorpje vlakbij gereden. Voer, een tuigje en antivlooi gekocht. Ze is wel wagenziek, dat vond ik wel zielig. Voorlopig blijf ik minimaal 3 weken hier op de camping. Het is een mooie plek hier en zo kan ik haar van alles leren, wat wonderbaarlijk snel gaat. Ze loopt al goed mee aan het tuigje en poept en plast buiten. Ze piept niet, ik kan gewoon weggaan uit de camper om te douchen of boodschappen doen. Bij terugkomst ligt ze heerlijk te slapen.

Hier op de camping worden honden toegestaan, zo spreek ik vele andere hondenbezitters. Zo ook vandaag, een jong stel uit Tsjechie hadden zondag een hond in de bergen gevonden. Een reu, waarschijnlijk gedumpt, van ca 9 jaar oud, ze hebben hem meegenomen en gaan hem houden. Ze zijn al bij de dierenarts geweest en alles is in orde gemaakt. Geweldig toch, er zijn ook zoveel goede mensen op de wereld.

Morgen ga ik met Mave mee naar de opvang, opnieuw een dagje helpen. Er is van alles te doen, al is het maar met de honden knuffelen en spelen. Zodat de dieren vertrouwen krijgen in de mensen.

Mocht er iemand zijn die een hond zou willen adopteren kun je kijken bij Stichting Arca, ook via FaceBook. Het is een betrouwbare en liefdevolle organisatie. Donaties voor voer, inentingen en het vernieuwen van de hokken zijn ook zeer welkom. Er is altijd geld nodig!

Marjon

Heel veel plezier samen ??
Gezellig hoor zo’n beestje mee op reis!
Groet Marjon

Christa

Super leuk Tineke, veel plezier samen met je hondenkind. Gr

Ineke

Dank voor je update Tineke. Fijn om te lezen dat Sascha het zo goed doet.
Ga gelijk een donatie overmaken aan deze stichting!

Lida

Gefeliciteerd met Sascha veel geluk samen.

Maria

Fijn voor je! Kun je ook je verhalen aan kwijt... ☺️

Bianca

Geweldig Tineke je bent weer helemaal i. Je element. Wat fijn dat je een maatje gevonden hebt. Zo zielig al die lieve hondjes zonder baasje. Dat doe je goed af en toe een knuffel geven .geniet van de mooie campibg plaats en Sascha .????

Hedwig

Gefeliciteerd met deze geboorte! geniet ze. Erg leuk voor je. En fijn verhaal over de stichting

Brigit

Wat een poepie? Veel plezier samen?