tineke-new-life.reismee.nl

Bienvenue en France

Afgelopen zondag ben ik via de Spaanse pyreneeën Frankrijk binnengereden. Het was een flinke kronkel- bergweg langs de vele skigebieden en dorpjes hier in de pyreneeën. Het uitzicht was vaak prachtig, waarvan de hoogste toppen bedekt waren met sneeuw. Het is nu eind mei, maar 's nachts koelt het hier nog flink af. Zaterdagnacht was het op mijn vorige verblijfplaats rond het vriespunt. Gelukkig heeft mijn camper een goede kachel, die liet ik de hele nacht lekker branden. Ook veel regen gehad steeds, meestal in de nacht, overdag wisselt de bewolking en de zon af. Momenteel op een camping municipal, dat is een gemeentecamping. Heel kleinschalig en behalve 3 douches en toiletten is er hier niks. De prijs is dan ook laag, 8 euro per nacht en 2 euro voor de stroom. Maar de ligging is prachtig, in de heuvels met uitzicht op de pyreneeën, vlakbij plaats Foix. Dat is een historisch plaatsje aan een rivier met een heus kasteel. Die zijn ze aan het opknappen, hierom momenteel gesloten. Er zijn hier ook grotten met een onderaardse rivier, die ga ik vrijdag eens bezoeken. Vandaag een fietstocht door de heuvels gemaakt door een typisch Frans landschap. De bermen staan in de bloei met veldbloemen en de struiken en bloeiende bomen geuren heerlijk. In de velden lopen kuddes koeien, je hoort de grote bellen van verre rinkelen. De kalfjes zijn al geboren en de bullen lopen hier gewoon in de kuddes mee, ook rondom de camping. Sascha vindt de grote koeien nogal imponerend, waar ze blaffend en grommend naar staat te kijken. Er zijn weinig bezoekers op de camping, nog een Nederlands stel met caravan, die vertrekken morgen. Dan een paar oude caravans welke permanent bewoont lijken met vreemde types, een simpele groet heb ik nog niet gekregen. Het seizoen lijkt nog niet echt begonnen te zijn. De camping wordt wel opgeknapt, plantenbakken worden gevuld en het toiletgebouw geschilderd.

Zaterdag vertrek ik naar Lourdes, een rit van 172 km. Volgens Googlemaps is het 2 uur rijden, maar volgens mij berekenen ze dat in een Porsche of Ferrari. Met mijn camper kan ik daar zeker 1,5 uur bij optellen is mijn ervaring. Maakt me niet uit, als ik maar veilig aankom, dat is het allerbelangrijkste. Vlakbij Lourdes zijn meerdere campings, ik heb voor de zekerheid gereserveerd vanwege Hemelvaartsdag. Geen idee of het dan druk zal zijn daar, heb ik in elk geval een plek. Het lijkt een mooie camping, met winkel, restaurant en verwarmd zwembad. 2 Km vanaf het heiligdom waar je ook met de bus naartoe kan gaan. Via internet heb ik de zgn. black saterdays opgezocht, de drukste dagen qua verkeer in Frankrijk. Het schijnt ook op zondag 2 juni druk te worden op de wegen in Frankrijk. Misschien alleen rondom de grote steden, maar laat ik dit maar vermijden en op een andere dag gaan rijden. Mijn volgende plek na Lourdes moet ik nog uitzoeken.

Morgen laat ik me verwennen en heb een massage geboekt bij een salon in Foix. Even de schouders los laten masseren, kan ik ontspannen zaterdag de rit ondernemen. In de bergen rijden kan ik goed, maar het blijft opletten en inspannend met alle bochten. De medicatie voor Sascha tegen het braken helpt goed, de vorige rit ging ze lief liggen. Ik heb een fietskarretje gekocht, daar ligt ze in tijdens de rit. Ook voor mij een stuk rustiger en kan ik mijn aandacht beter op de weg en het verkeer houden, wel zo veilig.

Reacties

Reacties

Joyce

Bon voyage ?

Christa

Wat leuk om te lezen! Geniet van Frankrijk en poot aan je hond.groet

Ina

Hallo Tineke,
Wederom een mooi verhaal. Rijden in de bergen geeft, zoals ik me herinner van de ritten lang geleden in de bergen van Italië, een mooi uitzicht. Maar het is ook spannend, vooral als er smalle wegen en tegenliggers zijn.
Tot de volgende blog. Sauna bezoek is ook heerlijk. Hier hebben we Spa Sereen in Maarssen, daar gaan we volgende week naar toe.
Goeie Reis, Bien Venuto, Bon Voyage.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!