tineke-new-life.reismee.nl

Lourdes in de Pyreneeën

Momenteel verblijf ik op een prachtige camping midden in de pyreneeën, op de toppen ligt zelfs nog sneeuw. Het heeft hier de afgelopen dagen dan ook flink geregend, dat is minder leuk. Door de rivieren stroomt water in overvloed, wat een mooi gezicht is. Sinds gisteren is de zon weer volop aanwezig, ook voor de komende dagen is goed weer voorspeld. Vanaf de camping is het zo'n 3,5 km fietsen naar het heiligdom van Lourdes. Ik was er niet eerder geweest, het is heel indrukwekkend om hier te zijn. Enorm groots allemaal, met een prachtig park langs de rivier Ousse. Dan zijn er verschillende gebouwen waar allerlei activiteiten en diensten worden gehouden. De Notre Dame met prachtige mozaiken die het bijbelse verhaal uitbeelden. Een hele grote ondergrondse Kathedraal waar internationale diensten worden gehouden, ik heb gehoord dat hier wel 25.000 bezoekers in kunnen. Elke avond om 21:00 uur vanaf april wordt er een Maria lichtprocessie georganiseerd. Gisterenavond heb ik meegelopen, er waren duizenden bezoekers van over de hele wereld, een hele bonte stoet. Iedereen draagt een brandende kaars mee en er wordt het Ave Maria gezongen. Geen idee waar alle mensen ineens vandaan kwamen, het was een hele devote belevenis. Er staan hier meerdere Nederlanders op de camping en ik kon meerijden met een ander stel.

De relatief kleine camping ligt midden in de natuur, ik heb een prachtige plek tussen de bomen. Schaduw heb je nu wel nodig, met de camper in de zon wordt het al snel bloedheet. Zaterdag is er 28 graden voorspeld, een hele overgang, eergisteren was het met 12 graden zelfs koud. Sascha past zich goed aan, alhoewel op elke nieuwe plek ze even van slag is. Allerlei nieuwe indrukken, geuren en geluiden. Hier staan grote koeien naast de camping, daar wordt steeds naar geblaft en gegromd. Ook lopen er 2 poezen en 2 konijnen vrij rond, maar daar wil ze graag mee spelen. De poezen begrijpen hondentaal niet goed, die zetten de haren flink op en blazen naar haar. Ook kinderen vindt ze heel gezellig, al kwispelend rent ze op iedereen af. Ze is tandjes aan het wisselen, van de week viel er pardoes een kies uit haar bek. Ze zat er verbaasd naar te kijken en likte het bloed er vanaf.

Mijn plan was om hierna naar Plum Village, een boeddhistisch centrum te gaan. Helaas daar zijn honden niet welkom, dan houdt het snel op. Dit weekeinde de volgende stap maar eens uitzoeken, ik ben lid geworden van de SVR, stichting vrije recreatie. Dat zijn voornamelijk boerderij campings, lijkt me ook leuk. Misschien heeft iemand nog een goede tip? Richting Noord Frankrijk is mijn plan, ik kan ook via Duitsland rijden.

Reacties

Reacties

Jan

Het is een goed idee om lid te zijn van SVR, we zijn al pakweg 25 jaar lid. Veel lol gehad met de pleegkinderen. Er worden nogal eens (seizoen)medewerkers gevraagd op deze boeren/eenvoudige campings. Uiteraard met wat ertegenover. Misschien heb je wat aan deze info? Succes en prettige reis verder.

Ina

Ja, zo lijkt het mij ook mooi in de Pyreneeën. De Maria Processie meelopen lijkt me ook boeiend. Het blijft trekken door de wereldbevolking. Dat maakt het bijzonder en spiritueel; lijkt me dan. Dat je dit allemaal mag meemaken. Dan krijgt Sascha nieuwe tanden. Dat is ook best wel een leuk proces, althans, dat vond ik bij Sam. Ik heb er volgens mij ook nog een paar bewaard.
Boerencampings, of andere campings, het is wat je het meest aanspreekt. Hoe lang wil je over de terugtocht doen? Wil je van de zomer in Nederland zijn? Of wil je nog ergens langer blijven? Duitse mensen vind ik zelf ook erg aardig. Vorig jaar hebben we in Zeeland heel erg aardige mensen naast ons gehad. We hadden een hele leuke tijd.
Het is vandaag 2 juni, Maria is jarig en het is hier 32 gr. C. Gisteren waren we in Schoorl. Maar vandaag blijven we een beetje in en rondom het huis.
Groetjes vanuit Harmelen en succes met de reisplannen.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!