tineke-new-life.reismee.nl

Wel en wee in Groningen

Sinds 20 juli woon ik in een appartement in Groningen. Het verblijf is in een oude koeien- paardenstal uit 1818 gebouwd als kantoor. Er is een eigen douche, toilet en keukenblok, daarnaast een woon- slaapkamer waar ik gebruik van kan maken. Alles is goed geïsoleerd, met vier grote ramen uitkijkend op de tuin met veel bomen. Het is hier helemaal platteland, de buren zijn boerenbedrijven. Heerlijk rustig met de koeien en schapen naast de deur. Precies waar ik van hou! Het plaatsje Niehove waar zus Maria en zwager Lex wonen is hier 2,5 km vandaan. Deze week verzorgde ik de poezen van Maria vanwege hun vakantie. Hond Sascha nam ik vaak mee, als ik met haar uit wandelen ging, sprak ik inwoners van Niehove. Het is een klein historisch dorp, vandaar dat bijna iedereen Lex en Maria al kent. Ze zijn goed ingeburgerd. Voorlopig ben ik van plan hier in het noorden van het land te blijven. Na intensief zoeken op funda vond ik al snel een leuke woning. De prijzen zijn hier een stuk lager dan in het westen van het land. Tijdens de bezichtiging deed ik gelijk een bod, na 3 kwartier was de prijs overeengekomen. Het is een tussenwoning, maar met uitzicht op de weilanden aan de achterkant. De woning is nog te zien op funda: Dorpsstraat 7, Kommerzijl. Tevens een groot pluspunt, even de straat uitlopen en ik ben in het zogenaamde NAM park. Dit is een park hetgeen het gasbedrijf ter compensatie heeft aangelegd. Kommerzijl ligt dus wel in het aardbeving gebied. Hoe de schade aldaar is weet ik niet precies, dat ga ik eens navragen. De hond mag loslopen in het park, ideaal.

Nog meer leuk nieuws, de 'wel', van de wel en wee... Aangezien ik al mijn vorige huisraad heb weggegeven, of verkocht moet ik opnieuw beginnen met het inrichten van mijn huis. Ook best wel leuk om de kringloopwinkels af te struinen. Zus Agaath was op bezoek en we bezochten een grote kringloop hier vlakbij. Prachtige meubels, wat vroeger antiek heette, staat tegenwoordig bij de kringloop voor een prikkie te koop. Ik zag een mooie handgemaakte salontafel, 2 leuke stoeltjes en een retro houten kledingkast. Maar ja, de woning is pas begin november beschikbaar, wat nu? Wat een service, men kan daar een box huren, de uitgezochte spullen gaan daarin. Zodra ik een seintje geef wordt alles thuisbezorgd. De huur is een euro per week, maar ik krijg hem gratis. Dat vind je toch echt alleen in de kleine dorpjes.

Nu wat 'wee'.. Dat betreft voornamelijk de dieren. Hier in het noorden is het dierenleven rijk aanwezig. Vele vogels, weidevogels, buizerds, een uil woont hier in de stal, een ware muizenplaag en steenmarters. Om deze steenmarter gaat dit verhaal. Hier in de stal woonde een steenmarter, dit zijn beschermde nachtdieren. Het appartement heeft een plat dak en elke avond kwam de marter tegen schemer tot leven. De marter heeft een nogal zware tred, alsof er een dikke kat over het dak liep. Hond Sascha vond het nodig dit gevaar te bestrijden, wild blaffend sprong ze plots op en rende blaffend heen en weer. Midden in de nacht kwam ook de uil tot leven, opnieuw 'gevaar' met veel geblaf. Aangezien ze in dezelfde ruimte als ik slaap, zat ik steeds rechtop in bed. Leg maar eens aan de hond uit dat het gewoon onschuldige dieren zijn die herrie maken. Na een paar slapeloze nachten besloot ik de marter te vangen. Mijn nicht heeft een speciale marterval, zij hadden ook last van een marter. Het zijn namelijk rovers, bij hun waren de konijnen van de kinderen doodgebeten. Hier op de boerderij zijn alle kippen doodgebeten door de marter. De jongste zoon hier was blij met mijn actie, eindelijk wraak, zijn lievelingskip was ook dood. De val neergezet met een stukje vis erin, toch wel spannend. Eerste dag niks, bijna de moed opgegeven, maar opeens hoorde ik 's avonds laat een klap, de val zat dicht. Te laat om de marter uit te gaan zetten, dat moest de volgende dag dan maar. Best wel zielig, het zijn prachtige dieren. Het is verboden om een marter te vangen, het geweten gesust door de marter naar een natuurgebied te brengen.

Tot zover mijn avonturen hier in het noorden, na een paar prima nachten zonder geblaf, had ik weer energie om te schrijven.

Mocht iemand ook verlangen naar wonen op het platteland, de boerderij waar ik nu woon staat ook te koop. Kijk op funda Frytemerweg 3 Niehove, met fruitbomen, 2 hectare land erbij, groot woonhuis en appartement.


Reacties

Reacties

Willy

Hai Tineke ,
Wat grappig dat jij je hier in het noorden gaat settelen voorlopig . Het is vlakbij mijn schoonzus en zwager wonen ook in Niehove . Misschien dat hun naam je al wat zegt . Feike en Grietje Kuiper - Woudstra . ze wonen buiten het dorp , op een driesprong . Wie weet kom je ze tegen ..

groetjes Willy

Joyce

Wat leuk Tineke, gefeliciteerd met je nieuwe huis. Een mooi plekje met een grote tuin en een heerlijk uitzicht. Ik hoop dat je hier je rust vindt. En wat gebeurd er dan veel zo. En ook fijn dat je zo'n lieve vriendin hebt met Sacha. Ik wens je weer veel plezier met je nieuwe avontuur met je huis. X Joyce

Ineke

Wat schrijf je toch leuk.
Stoer hoor marter overlast goed opgelost.
Lieve groet, Ineke

Hedwig

gefeliciteerd met je nieuwe woning Tineke, ik hoop dat je het daar heerlijk hebt. Wat een avontuur weer. leuk dat de spulletjes al op je staan te wachten! groeten Hedwig

Andrea

Hoi Tineke, voorlopig blijf je dus in NL. Tip vor als je een keer in Groning stad bent - mijn schoonzus heeft er de theetuin van de Prinsentuin overgenomen. Heel klein tuintje met een aantal tafels, alleen open bij mooi weer. Ze serveren lunch met producten uit de regio en zelfgebakken taarten met bijvoorbeeld de pruimen van de buurvrouw. Dat lijkt me wel iets voor jou :-).
Het allerbeste voor jou, Andrea (je oud collega uit Mijdrecht)

Grace Zonneveld

Het is mooi om te lezen, dat je een hernieuwde basis creëert met Sascha. In de buurt van familie en een natuurlijke dierrijke omgeving. Fijn, dat het nieuwe huis wordt opgeleverd vóór de winter.

Warme groet,
Grace

Hilde

Lieve Tineke, wat leuk dat je je gaat settelen daar! Prima huisje gekocht hoor, mooi uitzicht!
Ik heb nog altijd je dressoir met de spiegel... als je die graag terug wilt is dat geen probleem hoor! Het is misschien van een dierbaar iemand geweest? Laat maar even weten!
Heb je m'n nummer nog? Anders mail je maar even, hilde.toet@gmail.com
Liefs! Hilde

Lida

Dag tineke

Dus jij wordt een Groninger wat leuk lekker weg uit de drukte in het westen.
Gefeliciteerd met de aankoop van je huis dat jij en Sascha er maar heel gelukkig mogen worden
Liefs van je nicht.

irene

Hoi Tineke fijn dat je nu een huisje heb gevonden gefeliciteerd met de aankoop van je huisje ik wens je heel veel plezier en gezondheid voor de toekomst groetjes Irene

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!