tineke-new-life.reismee.nl

Cultuur in Utrecht

Voor het eerst in mijn leven woon ik in een stad. Als je van uitgaan houdt, loop je hier gewoon de hoek van de straat om. Naast alle café's en eettentjes is er van alles te beleven. Zo zijn er muziek-, dans- en theatervoorstellingen. De oude binnenstad van Utrecht heeft ook vele mooie oude gebouwen, o.a. kloosters en kerken. In de kerken kun je ook vele gratis muziek uitvoeringen bezoeken. Aangezien ik een enorme klassieke muziek liefhebber ben, heb ik al vele mooie concerten bezocht. In de Domkerk is elke zaterdagmiddag een gratis concert, soms alleen orgelmuziek. Verleden week zaterdag werd een werk van J.P. Sweelinck uitgevoerd en gezongen door de Domcantorij. Op zondag speelde in de Gertrudiskathedraal 'Syrene', een saxofoonkwartet bestaande uit 4 jonge vrouwelijke muzikanten. Ze hebben gestudeerd aan de Nederlandse Strijkkwartet Academie, omdat er geen oude muziek voor de saxofoon bestaat. De saxofoon is nl. rond 1845 ontwikkeld door de Belg Adolphe Sax. Veel muziek geschreven voor een strijkkwartet zijn heel goed te spelen door de sopraan-, alt-, tenor- en baritonsaxofoon. Zo leert men telkens weer iets nieuws. Elke vrijdagmiddag kun je naar Tivoli Vredenburg voor een gratis lunchconcert. Leerlingen van het conversatorium Utrecht, het strijkorkest, speelde muziek van componisten uit het vroege Wenen.

Mijn doopnaam is Catharina Maria, nu staat hier in Utrecht de Catharinakathedraal. Wie was eigenlijk de heilige Catharina, daar had ik mij nog nooit in verdiept. Ze behoort tot de noodhelpers, ze had haar trouw aan het geloof gezworen. Toen ze weigerde om de 2e dame aan 't hof van de keizer te worden werd ze gemarteld. Maar de martelwerktuigen gingen stuk, de brandstapel waaide uiteen en de bliksem vernielde het rad met spaken. Uiteindelijk is ze op 25 november 307 onthoofd, haar lichaam bleef na haar dood nog in goede staat. Gisteren een kerkdienst in de Catharinakathedraal bijgewoond, af en toe bidden en een kaarsje opsteken in een kerk kan geen kwaad.

Gisterenavond was er een uitvoering in de Geertekerk, deze kerk is hier vlakbij. Daar wordt elke maand een uitvoering gegeven door Bachcantates Utrecht, een groot orkest met koor. Cantate 81 van J.S. Bach 'Jesus schläft, was soll ich hoffen' werd uitgevoerd. Vooraf werd het verhaal verteld waarop het muziekstuk is gecomponeerd. Heel leerzaam en een geweldige uitvoering.

Mijn zus Ina en ik hebben de tentoonstelling Caravaggio in het Centraal Museum bezocht. Schilderijen uit Rome midden 1600, veelal voorstellingen uit de bijbel. Zo gedetailleerd geschilderd, sommige een beetje te luguber om naar te kijken. Meesterwerken, ongelooflijk hoe ze dat op het doek konden vastleggen, het was zeer de moeite waard.

Zo is er elke dag wel iets om te beleven, met de dagelijkse wandelingen met de hond gaat de tijd snel voorbij. Het koude weer ben ik wel een beetje zat eerlijk gezegd. Ik verlang alweer naar het voorjaar en wat warmte. Mijn pijnlijke benen, heupen en zere handen helpen ook niet echt mee. Af en toe zie ik de toekomst een beetje somber in, hoe nu verder. Welke plannen ga ik maken, wat is het juiste pad. Hopelijk schijnt straks het zonnetje weer en wordt het allemaal wat draaglijker.

Zondag a.s. 10 februari is er een jubileum uitvoering van het Kathedrale koor Utrecht. Een koor bestaande uit kinderen en mannenstemmen. Het concert begint om 15:30 uur in de St. Catharinakathedraal. Het zou leuk zijn om samen met iemand hier van te gaan genieten. Meer informatie op www.kathedralekoorutrecht.nl Als je mee wilt, geef maar een seintje, leuk!

Han

Nederland is mooi maar koud in de winter. Wij zijn een week naar Gran Canaria geweest even opwarmen. In april gaan wij weer met de camper naar Italië. Het is nu wat somber der weer maar straks komt het voorjaar weer en ziet alles er weer zonniger uit, groetjes H&A

Joyce

Lieve Ineke, wat een mooie dingen vallen je toe. En hoe toepasselijk is het verhaal over je naam. Een krachtige dame, die Catharina, net als jij!
Groetjes Joyce

Jeannette

Tineke wat mooi al die cultuur. Geweldig dat je eraan deelneemt.
Veel goeds, Jeannette

Clara

Tineke, a long time without hearing about you! Are you at home? When do you return in Spain? Good luck!

Agaath

Hoi Tineke,
Mooi om te lezen dat Utrecht jou zoveel moois heeft te bieden. Zo kom je de winter wel door. Ook fijn dat uitgaan niet altijd duur hoeft te zijn. Fijn dat je ook naar het concert komt luisteren van ons koor, wanneer we werken van Puccini en Vivaldi ten gehore brengen.