tineke-new-life.reismee.nl

Ingesneeuwd

Februari 2021, een dik pak sneeuw, een koude oosterwind, code rood. Vele winkels dicht, nergens cappucino of warme chocomel drinken en na 21:00 uur thuis blijven. Met de hond naar buiten mag wel, lopend door verlaten straten voelt ook spookachtig. Voor iedereen is het een hele opgave deze periode. Ik heb vooral te doen met alle middenstanders, zoals kappers, koffieshops, restaurants, muzikanten en zzp-ers zonder inkomen. Om niet in de mineur te raken probeer ik me te richten op de goede dingen in mijn leven. Uiteraard is dat mijn lieve hondje Sascha, alhoewel... Zaterdagnacht werd ik 4 keer wakker gemaakt, ze krapt dan aan de deur, steeds harder tot ik wakker word. Naar beneden, wat is er? Ze rende naar de deur die naar buiten leidt, blaffend de tuin in. Na de zoveelste keer midden in de nacht werd ik toch wel kribbig. Hoorde ze de katten vechten? De egel van de buurman schuifelen? Of ander gespuis? Toch 's ochtends even checken in het gras, och ze had diarree, 4 hoopjes gevonden. Dat is toch bijzonder, ze houdt het op, met hoge nood maakt ze mij wakker om buiten te gaan poepen. Gelukkig was het eenmalig, wellicht iets verkeerd gegeten? Vandaag wil ze niet mee naar buiten, de sneeuw en koude wind vindt ze maar niks als Spaanse dame. Als ik haar roep kruipt ze onder de tafel. Bij de kachel in haar mandje met de knuffel suft ze de dag een beetje door. Ik pas me maar een beetje aan, muziek luisteren, beetje lezen en knutselen. Zoals zovelen ben ik ook weer gaan puzzelen, een mooie legpuzzel maken kan behoorlijk verslavend zijn. Dat ene stukje zoeken, die moeilijke donkere hoek toch in elkaar zien te passen.

Het weerbericht meldt de volgende nachten matige tot strenge vorst. Dat biedt mooie vooruitzichten, dan bedoel ik schaatsen! Dat vind ik enorm leuk, alhoewel ik weinig heb geoefend de laatste paar jaren. Mijn schaatsen heb ik geslepen, de warme kleding ligt al klaar. Voorheen waren de Nieuwkoopse plassen een prachtig gebied om te schaatsen, vlakbij mijn huis. Hier moet ik het allemaal nog ontdekken. Het Leekstermeer lijkt geschikt, diepte 1 tot 1,5 meter, daar was vroeger ook veengrond. Hopelijk is het ijs donderdag sterk genoeg en worden er geen malle maatregelen genomen! Er zijn ook volop ondergelopen voetbalveldjes, daar kunnen we hopelijk sneller op. Achter het huis van mijn zus Maria in Niehove is ook een ijsbaan gemaakt. Wie weet kunnen we daar woensdag al schaatsen, de spieren opwarmen. Misschien komen de kleinkinderen ook mee, gezellig samen van de winter genieten. Schaatskoorts, dat lijkt lang geleden..

Straks naar buiten, de sneeuw aan de kant vegen, misschien een mooi figuur maken. Via de Whatsapp kwamen er gisteren plaatjes van de mooiste sneeuwfiguren langs. Een eekhoorn, een hond, een man zittend op een bankje, heel creatief! Voor Sascha heb ik een lekker warm jasje gekocht, eens zien of ze vanmiddag mee naar buiten gaat. De basisschool hier in het dorp is gesloten, de kinderen lopen met sleetjes door de straten en het park.

Iedereen wens ik veel plezier met dit heerlijke winterweer... Lekker naar buiten of vanuit de warme kamer genieten van de mooie witte wereld.

Reacties

Reacties

Ria van Scheijndel @gmail.com

Sorry dat ik niet veel reageer, maar het is altijd weer leuk om te lezen.
Staat er al een nieuw avontuur in de planning.?
Groetjes Ria.

Ina

Ha, ja het is bijzonder dat een hondje je toch wakker maakt en niet binnen de narigheid achter laat. Het is wel naar om meerdere keren in de nacht er uit te moeten. Dat hebben wij ook wel eens met Sam.
Hier is nog geen ijsbaan gemaakt, maar in de winter van 1997 werd het wel gedaan. Toen was de Elfsteden tocht, met Henk Angenent erg leuk. Ook ik verheug me op het ijs. Maar ik denk niet dat ik nog ga schaatsen. Maar misschien ook weer wel. Ik heb geen schaatsen meer. Maar de sneeuw geeft nu al veel vreugde met de kinderen in de buurt en natuurlijk met Sam.
Veel plezier van de week en tot later.

Lida van scheppingen.

Dag tineke ja dit weer is wel weer heel speciaal hรจ.
Gisteren met de jongste kleinzoon op de slee door de sneeuw dat was lang geleden daarna ijskoud thuis komen en al de extra kleren uitpellen en een lekker warm drankje.
Tineke geniet van deze winter en veel plezier bij het schaatsen.

Anja

Hallo Tineke,
Ja, ook hier in het zuiden van het land is veel sneeuw gevallen(en nog).
Theo en ik hebben gisteren een invalide vrouwtje geholpen met haar straatje sneeuwvrij te maken.
Elkaar helpen in deze tijd is echt nodig.
We blijven elkaar steunen, ook op afstand.
Hou vol en sterkte
Liefs Anja

Elsbeth en Leo

Hallo Tineke, Het is weer een mooi verhaal van je. Hier in Zaandam heeft het gister en vandaag ook de gehele dag gesneeuwd met een harde oosten-wind. Hier vlak bij loopt een vrij brede vaart, als die goed dichtvriest, kunnen we er op schaatsen en mogelijk van daaruit richting Oostzaan schaatsen. De laatste keer dat ik geschaatst heb was in 2012. Mijn kleinzoon wil al een tochtje met mij schaatsen, maar gerichte Toertochten mogen niet doorgaan, dus maken we zelf wel een tocht. Ik weet de weg in het veld. Want vooral in mijn jeugd heb ik daar met mijn broers veel geschaatst. Zo Tineke, dat was weer een levensteken van ons. We wensen je veel schaatsplezier. Hartelijke groeten van Elsbeth en Leo.

Christa

Leuk om te lezen Tineke. Veel schaatsplezier. Lieve groet

Bianca

Hi tineke.
Fijn dat je zo een lieve hond hebt. Je komt de tijd wel door. Geniet van het schaatsen. Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!