tineke-new-life.reismee.nl

Leven in Kommerzijl

Het is alweer 2 maanden geleden sinds mijn laatste verhaal. Tijd om weer eens wat te vertellen over het leven in Groningen. Hier in het noorden zijn erg veel boerenbedrijven. Veel landbouw, maar ook veeteeld en melkvee. Sinds het CO'2 vraagstuk hangen hier de Nederlandse vlaggen op z'n kop. De boeren gingen destijds met de protesten in Den Haag helemaal hiervandaan met de tractoren protesteren. Ze vertrokken met zwaailichten en toeterend midden in de nacht richting het zuiden. Moet je nagaan, ruim 200 km met een tractor, terwijl het werk op de boerderij ook gewoon doorging. Hopelijk komt er snel een oplossing voor dit milieu vraagstuk.

Hier wordt onder de locale bewoners met dialect gesproken, dat kan ik niet volgen. Op school werd gewoon Nederlands geleerd, als je aangeeft er niets van te begrijpen spreken ze Nederlands. In het dorp Kommerzijl worden diverse activiteiten georganiseerd, door stichting Dorpsbelangen. Een daarvan is om de week gezamenlijk koffie drinken in het dorpshuis. Om een beetje in te burgeren ben ik daar ook naartoe gegaan. Afgelopen dinsdag waren er ca 20 mensen. Voornamelijk 60 plussers, maar reuze vriendelijk allemaal. De mannen zaten bij elkaar aan tafel en de vrouwen aan een andere tafel. 10 Uur werd iedereen hartelijk welkom geheten, hondje Sascha mocht ook mee naar binnen, ze werd volop geprezen om haar prachtige snuit. We kregen koffie met een plak ontbijkoek, na de koffie kon men iets anders bestellen. De meeste bestelden zo vroeg al wijn of bier, maar er was ook advocaat met slagroom. Veel vrouwen namen dit, ik dacht: "Oh zo'n borrelglaasje advocaat lust ik ook wel". Elf uur 's ochtends, nog nooit gebeurt. Met de drankjes werd niet zuinig gedaan, het glaasje advocaat was een whiskyglas halfvol gevuld met een grote dot slagroom! Dat was mij een beetje teveel van het goede. Het was een komisch moment met elkaar. Later werden er nog spelletjes gedaan, maar daar had ik geen zin in. Op dinsdagmiddag pas ik op de kinderen van mijn nicht Corinne, zo had ik een goed excuus om te vertrekken.

Een van de bewoners hier heeft me boeken gebracht over de geschiedenis van het dorp en de gemeente Grijpskerk. De boeken waren samengesteld n.a.v. 500 jarig bestaan van de gemeente. Er staan vele foto's in van hoe het dorp was. Zoals in vele dorpen vroeger, waren hier diverse winkels en bedrijven gevestigd. 3 Bakkers, slagerij, fietsenmaker, kruidenier, noem maar op. Ook is hier een zoutwinning bedrijf geweest, het dorpshuis is hiernaar vernoemd: De 'Soltketen'. De kerk is niet meer in gebruik, die is onlangs verkocht en daar woont iemand nu in. De klokken zijn op het dorpshuis geplaatst, deze zijn in werking. Elk uur slaan de klokken en bij gelegenheden worden de klokken geluidt. In een van de boeken stuitte ik op een opmerkelijke foto, er werden struisvogel hardloop wedstrijden gehouden. De struisvogel met een tuig om en een karretje erachter, zoals met paardenrennen. Hier vlakbij is een struisvogel boerderij. Ik ga daar eens een bezoek brengen en vragen of deze wedstrijden nog steeds worden gehouden. Tevens is hier in de buurt een boerderij met kangoeroe's. We hoeven dus niet naar Australië voor de inheemse dieren te spotten.

Mijn huis is nu aardig op orde. De meeste meubels bij de kringloopwinkels vandaan gehaald. Er staan prachtige spullen tegenwoordig, zo kun je voor weinig geld het huis prima inrichten. Mijn dagen draaien veelal om wandelen met Sascha. Er zijn al 2 hondjes in het dorp waar ik wekelijks mee ga wandelen. Voor haar zijn het leuke speelkameraden en voor mij ook gezellig, zo leer ik over het dorpsleven. Ze weet het snel, ik hoef maar de naam te zeggen en ze rent direct naar het huis toe waar het hondje woont. Straks ga ik hond Benne uitlaten, van de boerderij waar ik 4 maanden heb gewoond. De boerderij is verkocht, ze gaan naar Rotterdam verhuizen. Een hele verandering voor ze!

Op de bovenverdieping heb ik 3 slaapkamers, een ervan ga ik inrichten als logeerkamer. Dan kan ieder die dat wil een bezoek komen brengen op het Groninger platteland. Nog leuk te vermelden, vanuit mijn achtertuin zie ik het licht van de vuurtoren van Schiermonnikoog langsflitsen. Bijzonder toch, zo dichtbij de Waddenzee te wonen. Natuurgebied Lauwersoog is hier een klein halfuur rijden vandaan. Prachtig wandelen daar.

Reacties

Reacties

Agaath

Mooi verhaal. Lijkt me leuk om een keer daar in lauwersoog te gaan wandelen met elkaar.

barbara

Hoi Tineke, klinkt alsof je al lekker aan het inburgeren bent! Hoop dat dit snel als echt thuis gaat aanvoelen. liefs,barbara

Brigit

He Tineke, gezellig hoor dat je weer wat van je laat horen en fijn dat je alweer op orde bent. Zet hem op en geniet er van!!

Jeannette

Tineke, je leven ziet er nu een stuk rustiger uit dan tijdens je nomadisch bestaan. Ook leuk met al die bijzondere dieren in de buurt. En je hebt een fijne woning, ik zal het vast eens zien.Tot dan, hartelijke groet, Jeannette

Han

Hoi Tineke , fijn dat het goed gaat in Kommerzijl komen vast een keer kijken groetjes Han en Ada

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!