tineke-new-life.reismee.nl

33 graden en beetje regen

Momenteel is het al een paar dagen zeer benauwd, heel warm, boven de 30 graden. In de middag regent het dan heel hevig, ongeveer een uur. Het wordt hier dan heel klam allemaal. Je kunt de kleding ophangen, maar het droogt niet. In het regenseizoen, wat over een paar weken begint, is het nog erger. Dan kun je niets drogen, veel textiel en beddengoed gaat dan ook schimmelen. Het is een tropisch regenwoud klimaat, daar moet je wel tegen kunnen. Ik vind het vaak, vooral 's nachts, erg oncomfortabel als je helemaal klam wakker wordt. De koude douche is dan heel welkom!

Na 4 dagen Drake Bay te hebben bezocht, ben ik weer terug bij Lea. Zo fijn dat ik een plek heb waar ik steeds welkom ben. We kunnen het prima met elkaar vinden. Zij kan ook heel mooi schilderen, ze heeft sowieso vele talenten, dus vanavond gaan we heerlijk schilderen. Maar ik kan daar niet eeuwig blijven. Met de Paasdagen komen haar zus met kinderen en meer familie op bezoek. Mede hierom heb ik besloten eerder naar huis te komen. Ze heeft mijn kamer ook nodig, al zou ze dat nooit zeggen! Ik heb mijn vlucht omgeboekt en vlieg Goede Vrijdag terug. Ik heb vele mooie avonturen hier beleefd, dus het voelt goed zo.

Vanochtend gingen we, zoals elke ochtend, naar de ouders van Lea. Meestal krijgen we daar een warme lunch, ook ik heb al 2x gekookt. Gisteren vroeg Lea's vader Raphael om een 'typical dutch lunch', ik zei:' than you will have bread with cheese', hij moest lachen. Hij wist ook de pindakaas en jam op te noemen. Ik ging dus koken, er zouden 7 personen mee eten, bleek maar 1 gaspit het te doen, van de 2 pitten. Nou dat was een hele uitdaging, we hadden broccoli, sperzieboontjes, rijst met bonen, rijst met kip en gebakken eieren. Probeer dat maar eens tegelijk op tafel te zetten, ook nog warm. Ze zijn de keuken aan het verbouwen, deze is buiten gemaakt onder een grote overkapping. Wel heerlijk koel zo in dit warme klimaat. Samen met Lea kopen we vandaag een nieuw gasstel, het lijkt mij een practisch en leuk afscheidscadeau. Zoveel gastvrijheid maak je niet vaak mee!

Maar terug naar vanochtend, bij binnenkomst word ik elke dag hartelijk ontvangen. Vanochtend schrok ik mij wild, stond Raphael daar net een kip te slachten. Een bebloed mes in zijn hand en David hield de nog fladderende kip aan zijn poten in zijn hand. Een 3e kakelende kip zat in een omgekeerde emmer haar lot af te wachten. Ze weten dat ik vegetarier ben, dus iedereen begon hard te lachen toen ik niet wilde kijken. Vandaag hoefde ik niet mee te helpen in de keuken, waar de kip werd ontdaan van haar verenkleed en in mootjes werd gehakt. Ze houden altijd veel rekening met mijn eetgewoonte, er werd voor mij heerlijke vis klaargemaakt. Lief toch?

Nog 2 ongemakken voor de bewoners hier wil ik vermelden. Zoals eerder geschreven ben ik mijn bril verloren in de golven. Als je hier een bril nodig hebt kun je die in San Jose (300 km verderop) aan laten meten. Maar er komt ook eens in de zoveel tijd een mobiele opticien langs, deze rijdt alle afgelegen dorpen af. Even voor een nieuwe bril op pad, of een accessoire kopen is hier niet zo makkelijk. 2e welke ik wil noemen, er zijn op 1 april (eerste Paasdag) opnieuw verkiezingen voor een nieuwe president. Bij de eerdere verkiezingen waren de 2 kandidaten gelijk ge-eindigd. Nu wonen de ouders van Lea nog niet lang genoeg in deze area. Moeten ze helemaal naar Limon, 500 km verder naar de andere kant van het land reizen om te stemmen! Het is ongeveer 8-9 uur rijden hier vandaan. Dan denk ik, wat hebben wij in Nederland toch te klagen?

Reacties

Reacties

Grace Zonneveld

Bewonder je aanpassingsvermogen in deze reis en je flexibiliteit. Welkom thuis Goede Vrijdag. Snel afspreken voor een kopje thee om bij te kletsen . Warme groet, Grace

Marjolein

Leuk al je verhalen te lezen, Tineke! Geniet van je laatste week in CR en goeie reis naar Nederland volgende week. Tot snel. Groetjes, Marjolein

Maria

En dan..., onder je klamme hitte verhaal staat een reclamespotje van Oostenrijk in de sneeuw..., wat een mooie tegenstelling! Hier is het nog behoorlijk koud dus zal een hele overgang voor je worden! Dank voor je verhaal en we zien elkaar spoedig. Nog een fijne week, sterkte met de warmte daar, het lijkt erop dat de regentijd daar wat vroeger is ingevallen?
Je weet het hé, van harte welkom hier! ?

Anja

Wat een avonturen allemaal zeg. Fijn dat je binnenkort naar (huis) komt. Bij ons ben je ook van harte welkom. Alvast fijne terug reis. Liefs Theo en Anja

barbara

ja zo ga je alles wel relativeren... Wat mooi dat je zo'n goede vriendschappen hebt opgebouwd!

Ina

Jouw verhaal tot nu toe is het inbinden tot een boek waard. Er zijn weinig mensen die dit meemaken. Heel mooi. Goede reis,

Han

Prachtig verhaal goed om een blijvend cadeau achter te laten blijven zij altijd aan je denken. Wij gaan na de Pasen met de camper richting Portugal en blijven ongeveer zes weken weg. Veel plezier nog daar groetjes van ons.

Bianca

Wat een avontuur en fijn dat je zulke lieve mensen gevonden hebt.
Geniet van je laatste week en een goedevlucht.
Tot gauw.
Lieve groet

Lida

Nog een fijne laatste week
En bedankt voor je mooie reisverslag en een goede terugreis.

Brigit

Wat een verhalen zeg! Wat een totaal andere wereld waarin je hebt geleefd. Maar absoluut de moeite waard hoor! Nog een gezellige laatste week en dan weer op naar de lente in ons kikkerlandje. Het eerste kievitsei is alweer gevonden hoor!!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!