tineke-new-life.reismee.nl

Typical Dutch food

De familie Villalobos is ook erg geinteresseerd in hoe alles in Nederland gaat. Welke taal we daar spreken, of het warm of koud is, en wat we zoal eten. Als ik kook vragen ze om 'typical Dutch food', maar toch moet er altijd rijst en bonen bijkomen. De hoofdmaaltijd is hier de lunch, een warme lunch wel te verstaan. Omdat de dag hier vroeg begint (schoolbus gaat om 6:30 uur, school start om 7:00 uur), is het om 11:00 uur al lunchtijd. 's Avonds wordt er van alles door elkaar gegeten, iedereen pakt maar wat. Daar zit in mijn ogen geen systeem in.

Wat is er nou Hollandser dan koffie met appeltaart en slagroom? Dat leek me een goed plan, een grote appeltaart bakken voor de hele familie. Zondags is het meestal een hele familiedag, veel komen op bezoek bij Raphael en Marina. Lea's broer met dochter, tante met dochter, dan de 2 kleinkinderen die bij oma en opa wonen, Lea en haar zoontje, een gezellige boel. Afgelopen week ben ik op zoek gegaan naar alle ingredienten, Lea had nog nooit van appeltaart gehoord. Ook slagroom wist ze niet wat het was, volgens haar heeft ze dat nog nooit gegeten. Hier wordt er opgeklopt eiwit op de taart gedaan. Ik ben naar 3 winkels geweest, toen had ik alles gevonden. Een kostbare taart is het uiteindelijk geworden, hopelijk vindt iedereen hem wel lekker! Appels worden geimporteerd, ik vond Granny Smit appels uit Frankrijk, 1 USD per stuk! Maar ik kreeg er uiteindelijk 3 voor 1000 Colones, is ongeveer 3e gratis. In totaal voor ongeveer 7 euro alleen al aan de appels kwijt. Lea heeft geen oven, maar ik kon de oven van de buurvrouw gebruiken. Morgen na de kerk krijgt de familie dus koffie met appeltaart. Maar misschien wel voor de kerk, want de kerk is hier van 9:00 - 12:00 uur, ik ga nog overleggen.

Vandaag de was gedaan voor Lea, zij werkt vandaag van 8:00 - 20:00 uur, een lange dag. De wasmachines hier warmen het water niet op, de was wordt hierom met koud water gedaan. Wist ik eerst niet, het wordt niet echt schoon op deze manier. Vanochtend heb ik er maar heet water ingegoten, een beetje warm wassen is toch wel prettig. Ook de afwas wordt altijd met koud water gedaan, dan blijkt de luxe thuis maar weer, van alle gemakken voorzien in huis!

Ik bleef een dagje thuis vanwege het bakken en huishouden doen. Vandaag is het zaterdag en er kwamen allerlei koopjes langs de weg voorbij. Een vrachtwagen met meloenen, een andere met fruit, een echtpaar zeulde een koelbox mee, zij verkochten zelfgebakken maiskoeken. De buurvrouw met de oven had vanochtend allerlei deegflapjes gevuld met kaas gebakken. Die gaat ze ook verkopen. Zo snabbelt iedereen op zijn/haar manier wat geld bij elkaar.

Reacties

Reacties

Grace

Ben benieuwd hoe de taart smaakt en hoe het de familie smaakt ? ?

Agaath

Prachtige verhalen. Lijkt me heel fijn om voor die lieve mensen iets terug te kunnen doen. Dat de appeltaart mag smaken!
Voor straks welkom thuis!

Maria

Je hebt er vast wel weer iets lekkers van gebakken! Laat het de familie maar lekker smaken! Met die ‘Granny’s’ ? gaat dat vast wel lukken! Nog een aantal laatste dagen daar en dan volgt het afscheid. Ik vermoed dat je daar altijd welkom zult blijven en lieve vrienden hebt gemaakt. Geniet er nog even van! Is de regen weer opgehouden? ❤️

Bianca

Je hebt er een familie bijgekregen bijzonder om dit mee te mogen maken ben benieuwd of de appeltaart lukt en of je de slagroom kunt vinden. Hier is alles vanzelfsprekend.
Goede terugreis.
Lieve groet

Anja

Lieve Tineke , fijn dat je het zo goed maakt !
Ik wens je vrijdag een hele goede terugreis !
Liefs , Anja

Ina

Lekker, meloenen eten!
Het lijkt mij een lange kerkdienst. Appeltaart past daar wel bij.
Het leven in Nederland is heel anders, dat blijkt uit jouw levendige verhalen.
Een nieuwe liefdevolle familie heb je getroffen, dat is waardevol.
Tot dan, liefs, Ina

Jolanda

Lieve Tineke, heerlijk om te lezen over alles wat je daar beleeft. Geniet nog van de dagen die je daar hebt en goeie reis naar Nederland. En wie weet gaat het nog lukken om elkaar te zien in april.
Lieve groet, Jolanda

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!