tineke-new-life.reismee.nl

Explore San Jose

2 Dagen in San Jose verbleven, de hoofdstad van Costa Rica. Een flink overgang van de natuur naar een drukke stad. Mijn voorkeur is toch wel de natuur en rust. Ik heb er maar iets leuks van geprobeerd te maken. Goede Vrijdag wordt hier uitbundig gevierd, alle winkels en restaurants waren dicht, op een paar grote ketens na. Bij de Katholieke Cathedraal werd het verhaal van Jezus uitgebeeld, de straten waren afgezet. Het was een hele processie, met een grote muziekband, koperblazers, verklede personen. Ook een prachtige zangeres zong een lied in het Spaans. Men kon de kerk ingaan, best een mooie kerk, vergeleken met wat ik in de dorpen heb gezien. Met gebrandschilderde ramen, muurschilderingen en houtsnijwerk. Er werd veel gebeden met takjes en bloemen in de handen.

's Middags de stad in gegaan, deze gaf een troosteloze aanblik nu alles dicht was. Veel zwervers op straat met hun bed (lees kartonnen doos) onder de arm, of ze sliepen op straat. Even uitgerust bij het monumentale pand van de Posterijen. Daar had ik een leuk gesprek met een Costa Ricaanse vrouw die lang in Amerika heeft gewoond. Zo maak ik op mijn reis vaak praatjes, wat een dag heel erg leuk maakt. Vele bedelaars kwamen hun hand ophouden, vaak verslaafd aan drank of drugs.

Hier in het hostel waar ik verblijf werkt een jong Amerikaans stel, als vrijwilligers. Ook via de website WorkAway, we hebben wat ervaringen kunnen uitwisselen. Zij hebben hier in deze arme conterijen toch ook heel wat minder leuke ervaringen opgedaan. Ik hoop dat het in Europa straks wel beter gaat, anders valt mijn hele toekomst plan in duigen. De jonge dame gaf me een tip om de vlindertuin te bezoeken, daar naartoe gewandeld. Heel veel mooie vlinders gezien, ook vlinders die net uit de pop kwamen, zo bijzonder. Een klein stukje secundair bos is hier als park bewaard gebleven. Zo wil de gouverment de mensen in San Jose bewust maken van de mooie natuur. Maar het was niets vergeleken bij waar ik ben geweest. Daarna het nogal nieuwe Jade museum bezocht. Wat een contrast met de vieze stad. Alles even prachtig opgezet, veel informatie over de gebruiksvoorwerpen vroeger, de betekenis van de dieren bij de oude volkeren. Deze zijn verwerkt in vele voorwerpen. Het was een heel interessant bezoek geweest.

Er is een hoofdstraat, welke kan worden vergeleken met de Kalverstraat in Amsterdam. Luxe winkels, naast straatverkopers, bedelaars noem maar op. Er werden lollies, ballonnen, simkaarten, tassen, sokken, hashpijpjes, sieraden, van alles verkocht. Bezittingen goed in de gaten houden hier! Elke winkel heeft diverse bewakers voor de deuren staan. Als ik even wilde stoppen deed ik dat vlakbij een ingang, voelde ik me wel veilig. Vandaag heb ik heel wat afgetippeld, ben nu behoorlijk uitgeteld. Maar toch fijn dat ik weer veilig achter de hekken van het hostel ben aanbeland. Op de achtergrond het geluid van toeterende auto's, die rijden met vlaggen rond van hun favoriete president. De verkiezingen zijn morgen, zondag 1 april. Mijn vertrek naar Nederland, de taxi komt om 4:30 uur voorrijden. Ik kan in het huis van vrienden op het park, dus voor mijn gevoel gewoon naar huis! Fijn hoor..

Reacties

Reacties

Bianca

Mooi verhaal je moet maar schrijfster worden goede terugreis en tot binnenkort misschien om weer een kaartje te leggen ???

Joke

Wat heb jij veel meegemaakt en gezien. Daarmee vergeleken is De Hoef saai, maar fraai! Goede reis en tot spoedig ziens. Liefs van Joke?

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!